Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

Öppet brev från ambulanspersonal i Lycksele

Tid att läsa
3minuter
Läst

Öppet brev från ambulanspersonal i Lycksele

12 november 2011 - 09:52
0 kommentar/er

Lycksele 111111

Vad händer med Ambulansen i inlandet?

Under en tid har vi på ambulansen i Lycksele följt händelseutvecklingen med nedläggning av 2 ambulansstationer i södra lapplands inland.

Vi känner att informationen runt detta har varit väldigt otydlig och svårtolkad. Vi har inte sett någon konsekvens analys från landstingets sida vare sig gällande patientsäkerhet eller ekonomiska konsekvenser.

Vad gäller ekonomi känner vi att det förmodligen inte blir en besparing, utan hellre en fördyring av ambulanssjukvården. Genom att öka resurserna på vår station förflyttas kostnaden av en ambulans till oss. Att öka flygningarna på helikoptern ökar förmodligen kostnaden mer än vad den andra stationen kostar.

Genom att vi ska öka antalet körningar mot Åsele och Malå misstänker vi att vi stora delar av dygnet kommer att stå utan ambulans i Lyckseles upptagningsområde. Detta kommer troligen att påverka de andra ambulanserna på liknande sätt i större delen av södra lappland när man kommer att täcka upp för varandra.

Men största risken som vi ser det är att patientsäkerheten drastiskt försämras för personer boende i Åsele och Malå.

Om vi får ett brådskande larm s.k typ 1 till endera orten behöver vi ca 1 timmes körtid vid bra förhållanden för att komma fram. Vid dåliga förhållanden vågar vi inte tänka på hur lång tid det kan ta.

Vid dålig väderlek så är oftast helikoptern inte något alternativ då man redan idag är tvungen att neka flygningar i över 100 tillfällen/år pga vädret.

Med tanke på att Landstinget vill betona patientsäkerheten, känns detta som ett slag i ansiktet för oss som jobbar med ambulanssjukvård. En annan viktig aspekt är vår egen säkerhet, ska vi sitta och köra typ 1:or 17-18 mil kommer det att öka riskerna för både patient och oss.

Vi hänvisar även till den debattartikel som Dr. Kalle Ängqvist tidigare skrev i Västerbottens kuriren gällande ambulansen, där han belyste problemen på ett objektivt sätt.

Statistik för ambulansen Malå & Åsele samt ambulanshelikoptern Västerbotten

SOS Alarm prioriterar och larmar ut ambulanserna i Västerbotten.
Larmen graderas som:
* Prio 1 (Akut livshotande tillstånd)
* Prio 2 (Akut men ej livshotande tillstånd)
* Prio 3 (Transport, inget vårdbehov.)

I de flesta fall kan de s.k. Prio 1 larmen omprioriteras av ambulansen när den kommit fram till patienten. Detta kan bero både på att patienten är mindre sjuk än vad som prioriterats av SOS Alarm, men också av att ambulanspersonalens behandling av patienten förbättrar dennes tillstånd. Ex. på Prio 1 larm som efter akut behandling kan nedprioriteras är medvetslösa diabetiker pga. För lågt blodsocker & akuta astmaanfall.

Prio 1 larm där tiden spelar stor roll är vid hjärt & hjärninfarkt.
Ambulanserna i Västerbottens inland är utrustade för att kunna ge akut behandling vid hjärtinfarkt i form av trombolys.

Vid hjärninfarkt är tiden direkt avgörande för såväl diagnostik som behandling, och således är tillgången av ambulans väldigt viktig.

- Malå 2010

Antal uppdrag tot. Prio 1 ut till patienten Prio 1 till sjukhus Patienten behandlas på plats
374 128 42 13

Om Malåambulansen försvinner kan detta med 2010 års statistik innebära att:
128 patienter med behov av akutsjukvård får en fördröjd väntan på
ca: 60 min till en första prioritering och behandling.

42 av dessa hade akut behov av sjukhusvård, och för dessa hade transporttiden fördröjts med 60min.

8,5 mil tar ca: 60 min att köra (i bra väglag).

- Åsele 2010

Antal uppdrag tot. Prio 1 ut till patienten Prio 1 till sjukhus Patienten behandlas på plats
471 172 23 121

Om Åseleambulansen försvinner kan detta med 2010 års statistik innebära att:

172 patienter med behov av akutsjukvård hade fått en fördröjd väntan på
ca: 60 min.

23 av dessa hade akut behov av sjukhusvård, och för dessa hade transporttiden fördröjts med 60min till en första prioritering och behandling.

8,8 mil tar ca: 60 min att köra (i bra väglag).

Helikoptern, nekade/avbrutna uppdrag pga. Väder

Nekade uppdrag 2010 pga väder Avbrutna uppdrag 2010 pga. väder
111 9

Nekade uppdrag 2009 pga väder Avbrutna uppdrag 2009 pga. väder
127 11

Nekade uppdrag 2008 pga väder Avbrutna uppdrag 2008 pga. väder
102 7

I rådande förslag ses utökat antal flygtimmar för ambulanshelikoptern som en kompensation för borttagandet av ambulanserna i Malå och Åsele.
Detta är dock endast en ekonomisk åtgärd för Västerbottens läns landsting istället för ren patientsäkerhetsåtgärd. Helikoptern har de tre senaste åren nekat omkring 100 uppdrag/år samt varit tvungen att avbryta ungefär 10 uppdrag per år pga. Av dåligt väder.

De föreslagna 150 ytterliga flygtimmarna kommer inte att förbättra vädret i de fall då patienter i Malå / Åsele behöver akut transport till sjukhus. Då kan man endast förlita sig på mark buren ambulans som inte är lika väderberoende. Blir detta beslut verklighet kommer det att bli en fördröjning på minst 60 minuter till det att patienten får akutsjukvård.

Vår avsikt med denna skrivelse är att uppmärksamma beslutsfattare och invånare i Västerbottens län om de risker som vi ser med det beslut som är taget.

Patientsäkerhet som stora aktörer inom svensk sjukvård förespråkar kan omöjligt bibehållas med tänkta förslag om ambulansernas nedläggning.
Vidare frågar vi oss om denna nedläggning verkligen går i enighet med hälso- och sjukvårdslagen, då denna bl.a. innefattar vård på lika villkor.

Med tanke på nuvarande kampanj gällande stroke där tiden är avgörande känns det konstigt att landstinget drastiskt försämrar möjligheterna till att efterleva detta.

(Statistiken är tagen från Västerbottens läns landstings ambulansjournalsystem Paratus samt från ambulanshelikopterns egen statistik)

Tack för ordet // Ambulanspersonalen i Lycksele