Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

Kompletterande information kring artiklarna i media om kartstöd

Tid att läsa
1minut
Läst

Kompletterande information kring artiklarna i media om kartstöd

25 januari 2013 - 09:41
0 kommentar/er

Rättad och korrigerad text till Skånska Dagbladet den 24 januari

Poul Kongstad, högsta chef på Region Skånes Prehospitala Centrum (RSPC), anser att det är ambulansföretaget som ska garantera uppdaterade kartor.

Samtidigt ser han fördelar med turist- och taxikartor, som när det gäller upplösningen.
– På dem kan ambulanspersonal manuellt rita in nya gator som annu inte finns vare sig i digitala eller papperskartor. Det ingår i yrket att vara intresserad av navigering.

Pelle Englezon, samordnare för sjukvårdslarm, håller med.
– Förr var det en stolthet att kunna hitta alla adresser trots att de var nya, säger Pelle Englezon.
Det gäller att inte ha en övertro till teknik vi maste kunna hitta till patienten i alla väder, menar RSPC:s ledning.
– Precis som i flyget och sjöfarten måste man ha en papperskarta. Det är grunden, säger Poul Kongstad.
Det går även att jämföra med taxiförares lokalkännedom.
– Du måste kunna vissa stora gator och huvudleder. Det är en tyst kunskap som ska finnas ute i verksamheten.

I avtalet mellan Region Skåne och Falck ingår att ambulansföretaget betalar hyra för ett journal- och kartsystem som både Region Skåne och entreprenören har nytta av for t ex registrering av utomlanspatienter.

Problemet är att systemet inte fungerat fullt ut på två år pga av nedlaggning av det nationella mobitex systemet. Alla landsting drabbades av detta och man försöker nu över landet att komma över i annan bärarteknik byggt på tetrateknik.

Men detta är i sin ordning, menar Poul Kongstad, chef RSPC, och Göran Harrysson, regional ambulanschef.
– Det är en fråga som vi har diskuterat med Falck och där vi varit tvungna att gå över till system med manuell pappersjournal som vi hade tidigare, säger Poul Kongstad.

Och Falck vill betala för en produkt som inte fungerar?
– Ja. Vi har haft en löpande diskussion kring de delar som inte fungerar, säger Poul Kongstad.
– Det är reglerat i avtalet, säger Göran Harrysson.

Ledningen för RSPC säger att papperskartor och utbildning utgör stommen för att hitta rätt när utryckningslarmen kommer. Dartill ska man be SOS om hjalp med GPS navigering om problem uppstår
Samtidigt menar Poul Kongstad och Göran Harrysson att ett nytt system behövs av flera olika skäl bland annat for att underlätta vid navigering men aven for t ex statistik och verksamhetsuppföljning.
– Vi har kämpat för det, men det finns direktörer över oss i Region Skåne som måste ta beslut om nytt infosystem skall upphandlas. Detta vägs mot andra verksamheters behov av liknande system och resurserna ar begränsade, säger Poul Kongstad.

Nu har det inletts en förstudie som så småningom ska leda fram till ett nytt navigations- och journalsystem.

Lund 2013-01-25

Pelle Englezon stf verksamhetschef

Källa: Region Skånes Prehospitala Centrum (RSPC)