Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

Intensivvårdstransporter i Skåne

Tid att läsa
1minut
Läst

Intensivvårdstransporter i Skåne

21 augusti 2014 - 20:26
1 kommentar/er

SKÅNE - I media idag har man fört fram uppgifter om att intensivvårdstransporterna ökar kraftigt i landet och att dessa är patientfarliga. Orsaken anges som brist på vårdplatser och brist på personal. RSPE:s uppfattning kring de knappt 300 intensivvårdspatienter som transporteras i Skåne per år är att transporterna är patientsäkra och inte inkräktar på ordinarie resurser.

Patienterna som transporteras kan grovt indelas i tre grupper: Patienter som behöver komma till högre intensivvårdsnivå t ex neurointensivvård, patienter som skall återföras till hemortslasarett efter specialiserad intensivvård och patienter som flyttas mellan likvärdiga intensivvårdsavdelningar. I den senare gruppen finns för patienten onödiga risker med transporten men utfört inom ramen för Region Skånes intensivvårdsambulans med specialfordon och med speciell kompetens (anestesisjuksköterska) dygnet runt kan dessa risker minskas. Under gångna år har Region Skånes intensivvårdambulans mycket få medicinska klagomål eller avvikelser från sjukhusen.

Gällande sekundärtransporter i allmänhet (från en sjukvårdsinrättning till en annan) används oftast ordinarie ambulanser bemannade med ambulanssjuksköterska och ambulanssjukvårdare. Dessa uppgick 2012 till 10895 transporter mellan sjukhusen. En viss ökning synes sen tidigare år. I denna grupp kan det finnas patienter som flyttas på grund av vårdplatsbrist men dessa utgör en liten del. I denna grupp finns en del medicinska avvikelser av olika slag och som ibland har att göra med bedömningen och behandlingen på första sjukhuset att göra. Andra avvikelser gäller förseningar eller ofullständigheter i informationen i vårdkedjan.

Vid hög belastning av sekundärtransporter insättes vid behov extraresurser. Behovet avgörs på grundval av uppgifter från larmcentral/ambulansdirigent och beslutas av TIB (tjänsteman i beredskap).

KÄLLA:  Region Skånes Prehospitala Enhet (RSPE)

Där är 1 kommentar

RSPE förnekar sig inte. Det kan hända att ingen patient farit illa (än) när IVA-bilen är ute. Att personalen far illa genom uteblivna måltider och pauser är inget de bryr sig om. Vi begär ofta att en extrabil skall sättas in när IVA-bilen är ute, ofta 4-8 timmar i sträck, men nekas oftast detta av både SOS och RSPE då de "vet" att det inte kommer att behövas. Vet inte vilken spådam de anlitar.