Besök: idag 807, vecka 8.003, månad 29.357  förra: dagen 1.987, veckan 14.691, månaden 71.317
Pensi Rescue Oy produkter PPPress Samriten Ambulans AB

Falcks toppchef Jakob Riis kommer "cyniskt och brutalt" att bryta ner företaget

Tid att läsa
4minuter
Läst

Falcks toppchef Jakob Riis kommer "cyniskt och brutalt" att bryta ner företaget

25 november 2017 - 12:31
Publicerad i
Artikel kategorier: 
0 kommentar/er

Toppchefen i Falck är klar med sin strategi: Det ser värre ut än att han trodde. Tillväxtäventyret är över för Falck. Nu skall koncernen skära ned och framför allt tjäna mer pengar, säger koncernchef Jakob Riis, som också tror att han kommer att förbättra resultatet från verksamheten med en halv miljard DKK nästa år.

Jakob Riis måste nu vara "cynisk och brutal" i sin rensning i Falck. Allt som inte passar in i den nya skarpt definierade kärnan måste stängas ned eller säljas bort. Det vassa fokuset på lönsamhet kräver en osentimental verkställande direktör som inte har hjälpt till att bygga upp det, som nu skall rivas ned.

Det berättar Jakob Riis till Berlingske Business, som den första av alla, kan lyfta fram Riis plan för att skapa ett nytt Falck. Det är en uppgörelse med hans föregångare Allan Søgaard Larsen och Morten R. Pedersens knoppningsstrategi, där företag och verksamheter köptes av kreti och pleti. Nu skall det sparas hårt och företagets förmåga att tjäna pengar är det enda fokuset kommande år.

"Man kan inte bara justera Falck-modellen. Det handlar om att tänka helt nytt. Innan handlade det om tillväxt. Detta är inte fallet längre. Nu handlar det om lönsamhet, säger Jakob Riis.

Falck växte med cirka en miljard dollar under åren 20122016, genom att köpa regionala ambulansföretag i Colombia, USA och Spanien. Men samtidigt var resultatet under press. Detta kan ses genom att titta på räkenskaperna. Ändå blev Jakob Riis överraskad när han den 1 maj i år började som verkställande direktör.

"Uppgiften att ändra Falck är mycket större än jag trodde. Det är både min åsikt och styrelsens åsikt. Å andra sidan är det mycket tydligt vad Falck borde ha vänt om och gjort annorlunda. Vi har skapat alla problem vi står inför. Så därför kan vi också bli av med dem ​​själva, säger Jakob Riis, som nu startar en global standardiseringsprocess.

"Det har funnits nollsynergier", även om Falck har kört ambulanser i över 100 år har företaget inget övergripande koncept som används på alla Falcks marknader.

"Vi har fokuserat på en tillväxtstrategi utan att integrera förvärvade verksamheter och utan att standardisera och med att låta dem gå vidare i ett lokalt medägande med den komplexitet det medför. Där gör vi nu på ett helt annat sätt. Vi standardiserar vår globala ambulansmodell och förenklar våra ägarmodeller, så vi kan leverera en rimlig avkastning på investerat kapital ", säger Jakob Riis.

Modellen du har i dagens Falck passar för ett mycket mindre företag. Det betyder att vi inte har några stordriftsfördelar. Vi har snarare stordriftsnackdelar, för att vi helt enkelt inte kan kontrollera komplexiteten. Verkligheten har vuxit Falck över huvudet. Det har varit nollsynergier för Falck med att förvärva ambulansföretag på det sättet. Det är de här synergierna vi nu behöver hämta hem, säger Jakob Riis, som, samtidigt som han förenklar Falcks verksamhet, behöver hela organisationen förstå att tillväxt äventyret som varit hittills nu är över. Nu är uppgiften en annan.

"Det är en väckarklocka för ägarna och styrelsen att se de värden som har försvunnit under denna resa. Det är det självklart också för de anställda som i åratal har sett Falck som en tillväxthistoria som de varit stolta över. Det är också en uppgift att berätta för folk att när du tittar ner under motorhuven på Falck är det inte så fantastiskt som du trodde, säger Jakob Riis, som fullt ut stöds av ägarna.

"Ägarna har också varit med då företaget växte starkt, men vi har också kommit till insikten att resultaten inte kom som de borde. Jag är otroligt glad över att något händer nu i Falck. Med den nya strategin och den nya ledningen i Falck är där skapat en förståelse för hur angeläget det är, säger Lene Skole, VD för Lundbeckstiftelsen, den största aktieägaren i Falck.

Idag har Falck 16 affärsområden fördelat på 45 länder. Det kommer att bli mycket mindre i framtiden. Många mindre affärsområden kommer att ryka under de närmaste åren. Den största är redan identifierad: Företaget Safety Services, som utbildar personal för oljebranschen och omsätter för cirka en och en halv miljard, är nu till försäljning.

Falck fokuserar nu på tre viktiga kärnområden: Ambulansdrift, vägassistans och hjälp till sjukskrivna och stressade anställda i stora företag. Det är här 8090%. av företagets resultat är idag.

Jakob Riis kom till Falck från Novo Nordisk, där han arbetade under Kåre Schultz, som när han bytte till Lundbeck sparkade 1000 anställda som en sina första åtgärder. Därför har det spekulerats att Jakob Riis skulle följa samma formel och skära hårt i antalet Falck anställda.

"Det finns ingen planerad stor avskedsrunda nu och här. Vi behöver de anställda för att betjäna våra kunder. Men när vi effektiviserar och gör saker smartare, då kommer det att finnas mindre avskedsrundor. Det är en del av planen. Men vi börjar med det omvända, säger Jakob Riis.

Besparingar, fokus på kärnverksamhet och mer standardiserade arbetsflöden kommer att leda till en förbättring av rörelseresultatet på 500 miljoner under 2018, säger Falck-chefen.

"De 500 miljonerna är ett första steg. Jag skulle älska om vi fick ett vårdföretag som hade lika mycket fokus på kunderna som vi har, men också har en kostnadskultur som IKEA, där kostnadskulturen är en del av det som medarbetarna är stolta över, säger Jakob Riis om den ändring av kulturen i Falck han nu är i färd med.

Källa: Berlingske Business

Lägg till ny kommentar

Filtered HTML

  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Tillåtna HTML-taggar: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.

Plain text

  • Inga HTML-taggar tillåtna.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
CAPTCHA
Detta testar att du är en människa och inte en spam-robot