Drönare med hjärtstartare ska hårdtestas


         

Efter lyckade pilottester går nu försöken med att använda drönare för att transportera hjärtstartare till akutpatienter in i ett skarpare läge. Varje år drabbas 10 000 individer av hjärtstopp utanför sjukhus, varav cirka 2 000 i Stockholm. Idag överlever endast en dryg tiondel. Forskningsprojektet Drill går ut på att ge snabbare akuthjälp genom att drönare utrustade med hjärtstartare transporteras till patienter som drabbats av hjärtstopp. En nyligen publicerad artikel i den ansedda tidskriften JAMA, visar att det är möjligt att de specialbyggda drönarna kommer fram snabbare än ambulansen. Efter publiceringen i mitten av juni fick artikeln stor internationell publicitet.

– Det är första gången som en vetenskaplig studie har visat att det går att nå hjärtstoppspatienter med hjärtstartare via drönare snabbare än ambulansen, säger Jacob Hollenberg, docent och biträdande överläkare hjärtkliniken på Södersjukhuset, samt forskningschef på Hjärtstoppscentrum vid Karolinska Institutet.

Tidigare har Hollenberg ihop med kollegorna gjort ett antal försök med drönare och akuttransporter kring allvarliga medicinska händelser, däribland vid drunkningsolyckor.

– Vi har i detta projekt arbetat fram en specialbyggd drönare utrustad med hjärtstartare och arbetat i nära samarbete med Luftfartsverket och andra myndigheter för att erhålla nödvändiga juridiska tillstånd. Målet är att visa att drönare är snabbare än ambulans och i slutändan öka överlevnaden, säger han.

Pilotstudien avser 22 fall och är tänkt att följas upp med en studie där tekniken testas i mer verklighetsnära situationer inom 1-2 år.

– Första steget har varit att visa att det verkligen går snabbare med drönare. Sker räddningen inom de första minuterna så kan hela sju av tio personer räddas. Men vi måste utveckla den nya tekniken, så att den klarar dåligt väder och kan arbeta integrerat mot exempelvis larmcentraler.

För att det ska fungera hela vägen måste allt från koordinatsgivningen när exempelvis ett vittne ringer, till landningen med kamera fungera säkert.

– Planen är att börja i Stockholms och Göteborgs skärgårdar, där det är färre människor, eftersom miljöer i glesbygd ger bättre förutsättningar att testa tekniken och logistiken.

Ändå anser han att Stockholms innerstad sannolikt skulle ha ännu större nytta av drönarna, på grund av kombinationen korta avstånd, trafiksituation och att det är där flest personer drabbas och dör av hjärtstopp.

Läs mer på: https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/07/13/nasta-testfas-for-dronare-med-hjartstartare/

Lägg till ny kommentar

Filtered HTML

  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Tillåtna HTML-taggar: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.

Plain text

  • Inga HTML-taggar tillåtna.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
CAPTCHA
Detta testar att du är en människa och inte en spam-robot