Besök: idag 1.773, vecka 13.219, månad 49.038  förra: dagen 2.693, veckan 19.549, månaden 37.344
Pensi Rescue Oy produkter FLISA 2017 Samriten Ambulans AB

Ambulanspersonal kritiska mot Region Skåne

Tid att läsa
3minuter
Läst

Ambulanspersonal kritiska mot Region Skåne

03 september 2011 - 11:50
1 kommentar/er

Navigationsstöd som inte kommer att fungera på minst ett år. Hjärtövervakningsutrustning som trillat ner och träffat patienter på benen. Datoriserade journaler som ersatts med papperskopior. Personalen vid Sirius ambulans i Kristianstad är kritiska och anser att deras säkerhet riskeras.

All viktig utrustning i ambulanserna ägs av Region Skåne, som också bestämmer exakt vad som ska finnas i varje ambulans. Därför är entreprenören Sirius Humanum skyldiga att hyra utrustningen - oavsett vad personalen tycker om den. Plusatt regionen bestämt att den utrustningen ska gälla i tio år.

– Regionen bestämmer exakt hur ambulanserna ska utrustas - men vi upplever att de ibland saknar nödvändig insikt, säger Jonas Svärd på Sirius Humanum till Kristianstadsbladet .

Personalen vill ha Blekinges utrustning för hjärtövervakning eftersom de har en liten portabel utrustning och den utrustning som finns i ambulansen har tangentbord vilket gör den mycket mer lätthanterlig. Men i Skåne har de portabla utrustningarna avskaffats. Istället är tanken att den så kallade Lifepack 15, som väger ungefär 15 kilo, ska bäras med på alla larm där patienten behöver hjärtövervakning.

- Det är kanske ett larm av 50 som vi kan ta med det. Tillsammans med annan livräddande utrustning så väger det allt för många kilo för att man snabbt ska kunna ta sig fram till patienten, säger Jonas Svärd.
Personalen berättar att Sirius hela tiden påtalar felen och kämpar för att de anställda ska ha drägliga arbetsförhållanden.

Jonas Svärd berättar att det är mycket som inte fungerar. Även små problem som gör det svårarbetat. Avsaknad av navigationssystem är särskilt irriterande.

- Vi har fått köpa in helt vanlig utrustning som finns i var och varannan bil i dag, eftersom regionen inte kunnat få fram ett fungerande system. Och ibland får vi plocka fram papperskartor, berätttar Jonas Svärd.

Även det datoriserade journalsystemet har ersatts av lösblad. Dessutom har hjärtövervakningsutrustningen ofta svårt att få kontakt med sjukhuset eftersom ambulanserna inte har en extern antenn sittande på taket.

-Drömmen är ju att vi som jobbar i ambulansen skulle ha inflytande över utrustningen och att det företag som ansvarar för ambulanssjukvården skulle få fria händer att utrusta ambulanserna efter de riktlinjer regionen skulle ge, säger Jonas Svärd.

Där är 1 kommentar

Problemet är ju inte LP 15 utan allt som händer därimellan. Någon köper ambulanser, nästa köper övervakningsutrustning och någon skriver behandlingsriktlinjer. Ingen vet vad den andra gör. Vi har haft LP:12 och har nu fåt LP:15 med hållare som bara funkar fint. LP:15 funkar hur bra som helst att ta med till patienten men det bygger på det arbetssätt vi har där jag jobbar. Ska man trombolysera så är det enbart fördelar med att ta med utrustningen in och behandla där. Småbilar är då en självklarhet. På platser där man kör storbil och har nära till PCI lämnar man utrustningen i bilen och satsar istället på att komma ner i bilen så snart som möjligt. Sprinter med väggplacering säger ju sig själv att det är meningen att den ska sitta stationär i bilen. Blir ju dyrt då man måste köpa en till deff som går använda utanför bilen. På bilderna i lokaltidningen ser det ut att vara de gamla fästena till LP12 som används.

Lagen om offentlig upphandling är nog det som mest försämrat för verksamheten de senaste åren. Tex har vi 6 olika ambulansmodeller på 8 bilar. Hur kan det gå till frågar man sig när personalen är helt överens vilken bil man helst väljer? Processen kostar troligen mer än vad man tjänar på att alltid välja den billigaste bilen som i sin tur innebär den bil som oftast har sämst köregenskaper.

Lägg till ny kommentar

Filtered HTML

  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Tillåtna HTML-taggar: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.

Plain text

  • Inga HTML-taggar tillåtna.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
CAPTCHA
Detta testar att du är en människa och inte en spam-robot