Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

Ambulanspersonalen i Malmö missnöjda med privat drift

Tid att läsa
3minuter
Läst

Ambulanspersonalen i Malmö missnöjda med privat drift

13 juni 2012 - 21:10
0 kommentar/er

Ambulanserna i Malmö ska fortsätta att köras av privata bolag enligt besked igår från regionpolitikerna i femklövern. Vilket bolag som tar över när avtalet går ut i september nästa år avgörs i en upphandling.

Sedan i mars körs alla ambulanser i Skåne av Falck Ambulans AB. Men den möjligheten kommer inte att finnas efter den nya upphandlingen utan minst två privata bolag ska anlitas. Region Skåne tar dessutom tillbaka driften av nordvästra distriktet, där Helsingborg ingår. I Lund fortsätter Falck till 2015.

Beskedet möttes igår med besvikelse på Heleneholms ambulansstation i Malmö.
– Det kommer att bli massuppsägningar, säger ambulanssjuksköterskan Måns Jacobsson.

Kring lunchbordet igår diskuterades regionpolitikernas förslag. De hade hellre sett att Region Skåne tagit tillbaka ansvaret för ambulanssjukvården.

– Det har varit väldigt turbulent och folk är jättemissnöjda. Det finns nog ingen som inte vill ha offentlig drift, säger han.

Han anser att lönerna är det viktigaste argumentet för att byta jobb.
Medellönen för en ambulanssjuksköterska hos Falck är nu 26 500 kronor. En operationssjuksköterska på Skånes Universitetssjukhus tjänar ungefär 31 000 kronor.

Samtidigt arbetar de ambulansanställda mycket, ibland även över lagstiftningens gräns på 48 timmar i veckan.

Måns Jacobsson tycker att det finns en oklarhet i ansvaret mellan Region Skåne och de privata bolagen som kör ambulanserna. Ganska ofta kommer påbud uppifrån som blir svåra att genomföra – eller som går ut över ambulanspersonalens arbetsmiljö.

– Då kommer vi i kläm och till sist även patienterna, tycker Måns Jacobsson.
Han tar Ispass som exempel. Regionens ansvariga missade att göra en upphandling, och plötsligt försvann det digitala kartstödet och de digitala journalerna. Nu måste ambulanssjuksköterskorna själva leta adresser och skriva pappersjournaler under färden. Körtiden riskeras att bli längre och risken för fel ökar.

Hanna Bergdahl är ambulanssjuksköterska på Heleneholm och skyddsombud för Vårdförbundet. Hon ser hellre en offentlig arbetsgivare men har förståelse för att politikerna inte väljer att ta över driften bara i sydvästra distriktet, där Malmö ingår.
– Vill man ha ett distrikt som referens är det inte så smart att välja Malmö. Det kan inte jämföras med resten av Skåne eftersom vi kör så mycket mer här.

Hon har inget emot privat vård men det krävs ett riktigt bra avtal för att ambulanssjukvården ska fungera. Ett stort problem är kortsiktigheten. Till exempel satsar Falck antagligen inte på att byta ut ambulanser eftersom de kanske förlorar driften i Malmö nästa år.

– Flera av våra bilar är gamla och det blir problem så fort en bil ska på service. De går sönder hela tiden och det saknas fordon. Det är ett jättestort problem.
Hon anser att fordonsparken sköttes bättre tidigare när ambulanserna var i regional drift.

En annan fråga som har hamnat mellan stolarna är var ambulanserna i Malmö ska vara efter 2014. Heleneholms ambulansstation har dömts ut av Stadsfastigheter. Sirius som gick i konkurs planerade att bygga en ny station i Lockarp. Falck vill inte jobba med ett nybygge om bolaget inte får förlängt kontrakt, och de ansvariga på regionen tycker att det är entreprenörernas problem.
– Det kan bli så att vi står utan station eftersom ingen vill ta i frågan, säger Hanna Bergdahl.

Hon anser att arbetsbelastningen har ökat markant för henne och hennes kollegor i Malmö men är inte säker på att det bara beror på att ambulanserna drivs av ett privat bolag.
– Det beror också på att vi har så många uppdrag.

Även arbetsmiljön har hårdnat anser hon. Personalen är mer pressad av de privata arbetsgivarna där budgetkraven är tydligare och verksamheten mer resultatstyrd än tidigare.

– Det är pengarna som styr, inte kvaliteten eller arbetsmiljön. Vi åker i den ambulans som kostar minst och med den sjuksköterska som är billigast. Det är så upphandlingar fungerar, säger hon.

Hon undrar om medborgarna vill ha det så, att det ska vara den billigaste vården som vinner upphandlingarna.
– Tänk om det var operationer vi pratade om. Vill vi ha den som opererar billigast? undrar hon.

Hanna Bergdahl är oroad över att hennes kollegor jobbar för hårt och för mycket. Mycket övertid och låga löner skapar otrygghet, och ökar risken för personalflykt, konstaterar hon.

På Heleneholms ambulansstation har ett tjugotal personer nyanställts sedan förra sommaren.
– Jättemycket erfarenhet rinner ut och det tar tid att bygga upp det igen, tycker Hanna Bergdahl.

Hon anser att regionpolitikerna borde tänka sig för innan de formulerar villkoren för den kommande upphandlingen. De kanske inte är så sjuka själva att de behöver åka ambulans, men de har kanske en mamma som kan bli sjuk, säger hon. Då vill de säkert att hon körs i välutrustade och trafiksäkra ambulanser och vårdas av erfaren och utvilad personal.

– Det är ett spel med höga insatser.

För de anställda på Heleneholmsstationen väntar ett och ett halvt år med Falck innan en ny entreprenör tar över. Ambulanssjuksköterskan Sandra Önnheim tror att det finns kollegor som kommer att söka sig till Helsingborg, där Region Skåne tar över driften.

– Spontant är reaktionen här att vi är besvikna och förvånade.

De låga lönerna samt för mycket oro på arbetsplatsen kan få personalen att söka sig bort, tror Hanna Bergdahl.
– Jag tror att jag skulle få en säkrare anställning med en offentlig arbetsgivare.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/privat-drift--trots-missnoje