1 minut
Arbetsmiljöproblem på ambulansen i Mora
Ambulansgaraget i Mora är relativt nybyggt. Men övriga lokaler för ambulanspersonalen har problem med ventilation, fukt och avgaser.
Nu måste landstinget åtgärda bristerna – eller böta 15 000 kronor.
Redan i maj begärde ett skyddsombud att Arbetsmiljöverket skulle gripa in när det gällde arbetsmiljön på ambulansstationen i Mora. Skyddsombudet ansåg att det fanns skäl för myndigheten att utfärda ett föreläggande eller förbud, eftersom landstinget inte åtgärdat arbetsmiljöbristerna eller gjort en komplett handlingsplan.
Ambulanspersonalens lokaler har flera brister:
• bristfälliga utrymningsvägar
• fuktproblem
• ventilationsproblem
• dålig varmvattenförsörjning
• dålig värme i sjukbilsgarage
• avgaser i klädskåp
• trångt i ambulanssjukbilsgarage
• trånga och svårjobbade utrymmen för tvätt och förråd
• trånga och otillräckliga omklädningsrum
• mörka lokaler i källarmiljö
• underdimensionerade förvaringsutrymmen i kök
Landstinget har, enligt Arbetsmiljöverket, låtit göra en mycket väl genomarbetad riskbedömning. Däremot saknar myndigheten fortfarande en tidsplan för när olika saker ska göras och vem som ska göra dem.
Senast den 26 november måste Landstinget Dalarna komplettera sin handlingsplan med tidsplan och ansvariga. Om landstinget inte gör detta, kan förvaltningsrätten komma att döma ut ett vite på 15000 kronor.
Arbetsmiljöverket anser att många av bristerna är allvarliga eller mycket allvarliga.
Landstinget har svarat Arbetsmiljöverket att man bedömer att arbetsmiljöbristerna inte kan lösas om man inte bygger helt nya lokaler.