Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

Trots löfte om förbättringar – SOS Alarm når inte upp till kraven

Tid att läsa
1minut
Läst

Trots löfte om förbättringar – SOS Alarm når inte upp till kraven

17 oktober 2016 - 23:57
0 kommentar/er

SOS Alarm har tidigare fått kritik för att ta lång tid på sig att svara på 112. För att korta tiden har man infört ett system där man svarar i hela landet, oavsett varifrån samtalet kommer.

Men siffror som Kaliber tagit del av visar att tiden för att larma ut räddningstjänst ökar om samtalet tas emot av någon annan SOS-central än den som är närmast.

Katrin Marnell i Ljungby fick vänta sju minuter längre än nödvändigt när hennes hus hade börjat brinna. 

– Alltså de svarade fort, men de kom aldrig kändes det som. Vi ringde från flera telefoner och de sa att de var på väg, fast de hade blivit skickade fel.

När hon ringde 112 hade SOS Alarm svårt att hitta adressen och larmade ut räddningstjänst i en helt annan del av landet. Rätt räddningstjänst fick larmet först efter sju minuter.

I Ljungby har man haft flera liknade händelser där det har tagit lång tid för SOS Alarm att lokalisera var den som behöver hjälp befinner sig. Räddningschefen i Ljungby, Carl Håkansson, tror att det beror på att SOS Alarm har ändrat sitt arbetssätt.

– Det tar längre tid innan vi vet mer om positionen och olyckan, och det tar därav längre tid till vi får larmet, säger han. 

SOS Alarm har under flera år inte uppfyllt regeringens krav på att svara på nödnumret 112, inom i genomsnitt åtta sekunder. För att korta svarstiderna har SOS-centraler stegvis gått över till svara på 112-samtal från hela landet.

Samtidigt har tiden för att larma ut räddningstjänst ökat. Under de senaste åren har den varit 20 sekunder för lång jämfört med kravet från räddningstjänsterna.

Enligt flera räddningstjänster är det den bristande lokalkännedomen som bidrar till den ökade tiden.

– Det som SOS kanske har förbättrat är att de svarar snabbare, men det får inte ske på bekostnad av att man larmar oss senare, säger Carl Håkansson.

Kaliber har tagit del av siffror som visar att tiden är längre för att larma ut räddningstjänst om samtalet tas emot på någon annan central än den närmaste. För vissa SOS-centraler är skillnaden drygt en halv minut.

Claes Eliasson, chef för alarmering och beredskap på SOS Alarm, bekräftar att larmhanteringstiden är längre om samtalet inte tas emot av den närmaste SOS-centralen. Men han berättar att skillnaden successivt har minskat och att det snarare handlar om ökade krav från samhället, och att antalet samtal där det finns ett verkligt hjälpbehov ökar.

– De inringade har olika förväntningar, vi har bland annat språkutmaningar som ökar. Så det blir lite förenklat att ta en faktor och säga att det enbart handlar om det, säger han. 

Sveriges radio