MSB sågar SOS Alarm i ny rapport
UPPDATERAD ”Mycket allvarligt”. Så beskriver Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, det faktum att SOS Alarm inte lever upp till svarstiderna i alarmeringsavtalet.
MSB, har på regeringens uppdrag kontrollerat om SOS Alarm lever upp till kraven i det så kallade alarmeringsavtalet. Och i den rapport som MSB i veckan lämnade över till regeringen slår myndigheten fast att så inte är fallet.
SOS Alarms svarstider är längre än vad som anges i avtalet, något MSB bedömer som ”mycket allvarligt”. 2016 var medelsvarstiden 14,7 sekunder, att jämföra med avtalets krav på 8 sekunder. Myndigheten konstaterar också att svarstiderna ”märkbart försämrats” under de senaste fyra åren. Exempelvis låg andelen samtal som besvarats inom 15 sekunder 2016 på 72,3 procent, enligt MSB den sämsta frekvensen på nio år.
MSB noterar att SOS Alarm vidtar åtgärder för att ge sin personal bättre förutsättningar för att klara av sitt arbete att säkerställa kvaliteten i samtalen till 112.
Men det räcker inte.
Enligt MSB måste SOS Alarm fortsätta sitt arbete med att förbättra svarstiderna och att utveckla sin robusthet och sin förmåga att fungera vid störningar. Myndigheten skriver också att SOS Alarm inte lever upp till alarmeringsavtalets krav på att ha rätt personal på plats vid höjd beredskap.
Enligt Gunnar Bergström, ansvarig för alarmeringsavtalet vid SOS Alarm, är den främsta orsaken till de långa svarstiderna resursbrist. Han säger att SOS Alarm i princip har haft samma anslag från staten sedan 2006 och skulle behöva anställa ytterligare 100 SOS-operatörer de närmaste åren för att kunna klara kraven i avtalet.
Läs mer på: https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/05/31/msb-sagar-sos-alarm-i-ny-rapport/