Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

SOS Alarm erbjuder nya tilläggstjänster till ambulanssjukvården

Tid att läsa
1minut
Läst

SOS Alarm erbjuder nya tilläggstjänster till ambulanssjukvården

26 november 2009 - 12:39
0 kommentar/er

- SOS Alarms roll som strategisk partner till sjukvården innebär ökat fokus på att utveckla tjänster som har betydelse för den prehospitala vården. Idag är vi starkt engagerade i både forskningssamarbete kring medicinska frågor och i det tekniska stöd som landstingen har behov av för kommunikation och resursplanering inom ambulanssjukvården. Det sa Sven-Runo Bergqvist, VD i SOS Alarm vid Medicinska Riksstämman på onsdagen.

I samband med Riksstämman presenterade SOS Alarm tilläggstjänster som kan anpassas efter olika behov i landsting och regioner. Framför allt gäller det följande tre tjänster:

Webbeställning av ambulans
Beställning av liggande sjuktransport kan ske via internet. Efter inloggning i SOS Alarms portal väljer man vilken typ av transport man vill få utförd, när och mellan vilka adresser. Om funktionen är ansluten till landstingets interna adressdatabas kommer vårdavdelningens adress upp automatiskt. Denna typ av beställningar har hittills enbart gällt icke akut sjuktransport t ex behandlingsresa eller hemresa.

Nya kartlösningar
Nya digitala kartlösningar utvecklas. SOS-operatörerna har bl a möjlighet att genom s k täckningskarta se hur lång tid en resurs behöver för att nå ett visst område. Den visar på det sättet också enkelt det aktuella beredskapsläget. Landstingen kan också använda täckningskartan i sin verksamhetsplanering, t ex för simulering. Vad händer om resursernas placering förändras? Resultatet kan analyseras i en simuleringsmodul kopplad till kartverktyget. Vid utredningar kan en historisk lägesbild återskapas.

Verksamhetsuppföljning
En annan nyhet är belastnings- och realtidsbarometrar som kan nås via ett webbgränssnitt. En sådan barometer visar beläggningen per ambulans och ambulansområde i realtid eller i form av statistik över en vald tidsperiod. För ambulanssjukvården kan detta verktyg öka möjligheterna att arbeta kostnadseffektivt och att optimera beredskapen för ambulanser.

Totalt i Sverige hanterar SOS Alarm 900 000 ambulansärenden varje år.

Ytterligare upplysningar: Sverker Pettersson, SOS Alarm 070- 521 66 06.