Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

Ambulansförare döms för fortkörning

Tid att läsa
1minut
Läst

Ambulansförare döms för fortkörning

12 mars 2010 - 15:57
4 kommentar/er

Växjö. En ambulansförare i Småland döms till böter för fortkörning i tjänsten. En fartkamera avslöjade att ambulansen körts i 96 kilometer i timmen på en 90-sträcka.

Föraren nekade till brott och hänvisade till att det var extra bråttom på väg tillbaka mot hemmastationen, eftersom det just då var ont om ambulanser i Kronobergs län.

Men tingsrätten tycker inte att denna ambulansbrist var att jämställa med ett nödläge. Föraren döms därför att betala 1 500 kronor i böter, rapporterar Smålandsposten på nätet.

Där är 4 kommentarer

Ja vad ska man säga.
Dåligt att köra för fort men arbetsgivaren borde sagt att bilen var i tjänst men att man inte kan säga vad den gjorde pga patientsekretessen.

Bil brist är brådskande tjänsteutövning.
Finns inget som säger att det måste vara nödläge-.

Mycket bra av tingsrätten, mer böter till fortkörare. Det är självklart att om man som yrkesförare på ambulansen inte kan hålla hastigheten vid normal körning skall ha böter. det finns faktiskt hastighets begränsningar av en anledning och dom gäller även oss. SOS kan aldrig be en ambulans åka hem fortare bara för att det är brist på ambulanser, det kan dom endast göra om det är en ny patient som skall hämtas. och för att överskrida hastigheten så krävs det prio 1 blåljus eller helst blåljus och sirener som då skall användas.

Det är ett dilemma när SOS ber oss "åka på". Om detta hänt vid det här tillfället vet ja inte. Intressant att se vad som händer i högre instans om domen överklagas.

Det ÄR däremot tillåtet att bryta hastighetsgränsen redan vid prio 2, däremot krävs prio 1 för att t.ex. åka mot rödljus.

Fattar inte att information om vem som körde fordonet lämnas ut till Polismyndigheten. Man ska givetvis inte sitta och köra för fort slentrianmässigt men vad mycket tid (pengar) det läggs på att jaga utryckningsfordon som troligtvis går fria de allra flesta gångerna de fastnar i en kamera. Fartkameror är dock en fin kassa-ko till staten, det ser man direkt på hur de är placerade, det är ju inte på de olycksdrabbade delarna av våra vägar utan ofta på helt ologiska platser (eller logiska om man ser det ur stats ekonomisk synpunkt). Sen kan vägverket lägga fram egenförfattade rapporter som givetvis styrker besluten om att öka antalet kameror.