Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

Norsk losstagningsmetod ska rädda liv

Tid att läsa
1minut
Läst

Norsk losstagningsmetod ska rädda liv

22 april 2010 - 12:41
0 kommentar/er

Vid en svår bilolycka kan det hänga på minuter om de inblandade ska överleva. En norsk metod för att snabbt få ut skadade ur bilvrak införs nu i Norra Älvsborg.

Kärt barn har många namn: Oslometoden, kättingmetoden eller på norska hurtig­frigjöring. Det norska ­namnet är kanske det bästa eftersom det säger en del om vad det handlar om – att snabbt, betydligt snabbare än i dag, få ut fastklämda förare och passagerare ur krockade bilar.

Principen är enkel och bygger på att när fordonet av kollisionen tryckts ihop dras den snabbt ut igen, så att personerna kan plockas ut.

– När man har gjort bedömningen att patienten är illa däran och vi ska minimera tiden så mycket vi kan, då ska vi använda den här metoden, säger Göran Sundebäck som utbildar sina kollegor på Räddningstjänsten i Norra Älvsborg på Oslometoden till TTela.se.

Traditionellt har man fått bända och skära loss fastklämda personer.
– Det kan ta ganska lång tid, kanske 15-20 minuter. När vi är trimmade på det här kan vi göra en stor tidsvinst, säger Göran Sundebäck.

Kättingar
I korthet innebär metoden att kättingar fästs i de så kallade a-stolparna och ratten framtill på bilen. Baktill fästs kättingar i c-stolparna, förenklat uttryckt i karossen mellan sidoruta och bakruta. Därefter fästs kättingarna både fram- och baktill i stora räddningsfordon som drar åt var sitt håll. Resultatet blir att särskilt framvagnen böjs framåt så att de fastklämda kan tas loss.

Metoden kan naturligtvis även kombineras med att till exempel taket skärs bort.

Just nu utbildas Räddningstjänsten i Norra Älvsborg på Oslometoden. Även ambulanspersonal genomgår utbildningen, eftersom det är de som är medicinskt ansvariga på en olycksplats.

Rädda liv
Ambulanssjukvårdaren Lennart Sandgren tror att Oslometoden kan komma att rädda liv.
– Jag är övertygad om det. Min första reflektion är att det går fort, säger Lennart Sandgren.

Det är dock långt ifrån alla bilolyckor som lämpar sig att hantera med Oslometoden. Till exempel kan det vara svårt för Räddningstjänstens fordon att få tillräckligt manöverutrymme. En del bilar kan också vara alltför demolerade.