Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

Tre av fem landsting väljer fyrhjulsdrift

Tid att läsa
1minut
Läst

Tre av fem landsting väljer fyrhjulsdrift

22 november 2010 - 14:54
0 kommentar/er

Om ambulansen är fyrhjulsdriven eller inte avgörs av hur landstingen värderar framkomligheten i förhållande till risken för överlast. Tre av fem landsting i Norrland sätter framkomligheten först.

- För oss är det en fråga om patientsäkerhet, säger Roger Westerlund, verksamhetschef för ambulanssjukvården i Gävleborg till st.nu

I dag är minst sju av tio ambulanser i Gävleborg fyrhjulsdrivna. Målet är nio av tio ska vara det i slutet av 2010.

- Vi har provat ett antal tvåhjulsdrivna modeller och har upplevt bekymmer vintertid. Vi tycker att det är så pass viktigt att ambulansen kommer fram så att vi kan kräva fyrhjulsdrift. De är lite dyrare, men patientsäkerhetsfrågan väger tyngre. De tvåhjulsdrivna bilar vi har kvar försöker vi använda så klokt som möjligt, säger Roger Westerlund.

I Norrbotten har landstinget valt en kompromiss. Principen är att det ska finnas åtminstone en fyrhjulsdriven bil på varje station. Det ger 15 fyrhjulsdrivna ambulanser i länet. Ungefär hälften. Resten drivs på två hjul.

- Det är planerat så. Vissa har varit utan, men efterhand som vi får in nya så flyttar vi ut dem så att fördelningen blir jämn, säger Erna Holmgren, enhetschef för ambulanssjukvården i Boden och Luleå.

Där finns också ett antal stora Mercedesambulanser. Och enligt Erna Holmgren är personalen också nöjd med dem.

- Utrustningen blir tyngre precis som patienterna och så måste personalen få plats. Då går trenden mot större ambulanser, säger Erna Holmgren.

Trots det ställer landstinget Gävleborg inte alls samma krav på lastvikt. I den senaste upphandlingen nöjde de sig med 530 kilos lastkapacitet som krav - 200 kilo mindre än i Västernorrland.