Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

Krav på hög tillgänglighet i Stockholms upphandling av ambulanstjänst

Tid att läsa
1minut
Läst

Krav på hög tillgänglighet i Stockholms upphandling av ambulanstjänst

16 februari 2011 - 10:57
0 kommentar/er

Nu har kraven på dem som kan få förtroendet att driva ambulanssjukvården nästa år presenterats. Vid tisdagens sammanträde beslutade Hälso- och sjukvårdsnämnden om förfrågningsunderlaget.

I förfrågningsunderlaget läggs stor vikt vid kraven på tillgänglighet för patienterna genom en effektiv vårdkedja. Vänteperioden från det att patienten ringer till larmcentralen till dess att ambulans är framme kommer att mätas och redovisas i flera delar. På så sätt får alla de som är inblandade i kedjan möjlighet att trimma sin del av processen. Förvaltningen bedömer att detta kommer förbättra den totala insats som patienten får.

Större tillgång på ambulanser
Genom att antalet ambulanser utökas och akutbilarna omvandlas till att också få ambulanskapacitet kommer det att finnas totalt 61 ambulanser efter upphandlingen. Flera av dessa har dessutom utökad driftstid jämfört med idag. Det kommer samtidigt att finnas en flexibilitet i de nya avtalen som gör att verksamheten kan utökas vid behov.

Samarbete ger högre medicinsk kvalitet
Idag är alla ambulanser bemannade med specialistutbildade sjuksköterskor och ett viktigt område i upphandlingen är att öka samarbetet mellan de ansvariga läkarna för att utveckla det medicinska omhändertagandet. Att lättare föra patienterna till rätt vårdnivå är också ett viktigt mål.

Miljökraven skärps och kraven på andelen förnyelsebart bränsle i ambulanserna kommer att ökas stegvis för varje år. Mot slutet av avtalsperioden ska andelen förnyelsebart bränsle vara 60 procent.

Fem områden upphandlas
Ambulansverksamheten i länet är uppdelad på sju geografiska områden och sköts nu av tre privata leverantörer samt landstingets eget bolag AISAB. De nuvarande avtalen löper ut på morgonen den 1 februari 2012 och då ska de nya leverantörerna ta vid. Till sommaren 2011 räknar förvaltningen med att de ska stå klart vilka de nya leverantörerna blir och inom vilka områden de ska verka. Klart är att landstingets eget bolag AISAB kommer att behålla ansvaret för de två områden de redan har genom att ett direktavtal sluts.

I förfrågningsunderlaget framgår också att AISAB, förutom ambulansverksamheten, kommer att få fortsätta bedriva den verksamhet där avlidna tas om hand och transporteras mellan till exempel hemmet och sjukhusens bårhus.

Kvalitet väger tyngre
För att kunna få förtroendet att driva ambulansverksamheten ska leverantören uppfylla alla tvingande krav. Dessutom kommer en utvärdering att göras av vilken leverantör som är bäst lämpad. I den utvärderingen tas hänsyn både till pris och kvalitet där till exempel arbetsmetoder för att korta väntetider kommer att väga tungt.

Fakta om ambulansverksamheten:
145 300 uppdrag gjordes 2010
Kostnad 360 miljoner
55 ambulanser 2010 – ytterligare två har hittills tillkommit under 2011.
1 intensivvårdsambulans samt en utomlänsambulans.
Specialistutbildad personal i alla ambulanser

Ambulansverksamheten omfattas även av 1 akutläkarbil, 2 helikoptrar sommartid och 1 under övriga året.