Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

SOS Alarm - 2013 – ett år med flera nya uppdrag

Tid att läsa
2minuter
Läst

SOS Alarm - 2013 – ett år med flera nya uppdrag

27 december 2013 - 10:43
0 kommentar/er

Snart lägger vi 2013 bakom oss och det är tid för reflektion och tillbakablick över året som gått. Ett år som för SOS Alarms del har bestått av en hel del förändringar och förbättringar för våra kunder och allmänheten.

I slutet av april lämnade utredaren för Alarmeringstjänstutredningen över sitt förslag till en framtida alarmeringstjänst till Försvarsdepartementet. Under sommaren arbetade vi och många andra i vår närmaste omvärld med att besvara utredningens förslag utifrån respektive ansvarsområde. Inom SOS Alarm ser vi positivt på utredningens huvudlinje att det ska finnas ett samlat ansvar, en aktör, för samhällets alarmeringstjänster. Det säkerställer en snabb och effektiv larmbehandling och underlättar för hjälpsökande att med ett samtal få hjälp vid nödsituationer och större kriser. Flera mycket viktiga frågor måste dock enligt vår mening utredas vidare, bland annat frågorna kring alarmeringsfunktionens ansvarsområde, organisationsform och finansiering samt genomförande och tidplan.

Vi har under året i flera landsting infört en ny arbetsmodell för bedömning av akuta vårdärenden som innebär att 112-mottagaren kan göra den första bedömningen och prioriteringen av vårdbehovet istället för att direkt koppla över till en sjuksköterska. Sjuksköterskan är viktig för att kunna hantera svårbedömda fall och som kompetens- och stödresurs. Vår analys visar att det har medfört kortare handläggningstider i de mest akuta situationerna. Arbetet analyseras och utvecklas löpande för att skapa en än mer snabb, effektiv och säker vårdhantering.

I mars lanserade vi och införde informationsnumret 113 13. Det ska användas för att allmänheten ska kunna lämna och få information vid olyckor och kriser. Numret har aktiverats framförallt vid höstens stormar, men även vid andra händelser. Ett fortlöpande arbete för att göra numret mer känt för allmänheten behövs dock.

En annan händelse och milstolpe för SOS Alarm är att vi har stängt ner det analoga radionätet och använder nu enbart det digitala radionätet med Rakel.

Under 2012-2013 stängdes tre av våra SOS-centraler, som en del i ett effektiviseringsprogram. Vi gjorde en genomlysning av samtliga våra tjänster och har specialiserat vissa SOS-centraler. Vi ökade samverkan mellan våra SOS-centraler vilket innebär att vi kan besvara samtal mer effektivt och oberoende av händelser eller massanropssituationer vid en viss SOS-central eller geografiskt område.

Under året fick vi flera nya uppdrag från Regeringen. Vi ska ta fram ett nytt system för Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA), ett spännande projekt som inletts detta år och även pågår under nästa år. Vi fick även uppdraget att införa det EU-gemensamma journumret 116 000 för försvunna barn. Numret togs i bruk den 16 december i år.

Vi får också bekräftelse från både kunder och allmänheten på att vi gör ett bra jobb. Bland annat har vi under hösten fått förnyat förtroende från Stockholms läns landsting och Fyrklöverlandstingen och flera landsting ger oss ett utökat förtroende. Det innebär att vi återigen har ansvar för all prioritering och dirigering av ambulanser i landet. Vi ser också i varumärkesundersökningen att de som ringer oss är nöjda; mer än 80 procent av dem som ringt 112 de senaste tre åren tycker att vi är bra på att lyssna, agera snabbt och att de fått bra stöd i samtalet, vilket även har stor betydelse för förtroendet för nödnumret.

Så med de orden vill jag avsluta året och blicka framåt mot ett nytt, innehållsrikt år. Ett år som för SOS Alarms räkning innebär att det är 40 år sedan den första SOS-centralen invigdes. Ett jubileum som är värt att uppmärksamma.

Johan Hedensiö
Verkställande direktör