Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

Skattebetalarna i vild gambling med 74 miljoner dollar i potten

Tid att läsa
5minuter
Läst

Skattebetalarna i vild gambling med 74 miljoner dollar i potten

03 november 2017 - 12:54
Publicerad i
Artikel kategorier: 
4 kommentar/er

Ännu ett avslöjande från Henrik Hoffa Johansson, krönikör i Samverkan 112

"Om politiker från vänster till höger enas om att monopolisera en hel bransch, så kanske de också tänkt tanken att konfiskera eller tvångsköpa de befintliga flygbolagens flygmaskiner.

Under torsdagen den 2/11 2017 meddelade Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) med stolthet att de är klara med sin upphandling av inköp av flygmaskiner. Snart ska 74 miljoner dollar upp på bordet. Pengar som behövs för akuta problem i svensk sjukvård ska nu plöjas in i flygmaskiner. 

Samtliga regioner och landsting har bestämt sig för att att sköta all ambulansflygverksamhet i Sverige genom KSA. Sex ambulansflygplan ska nu köpas in av Pilatus Aircraft Ltd.

74 miljoner dollar är mycket pengar för att förverkliga enskilda politiker och tjänstemäns drömmar att driva flygbolag. Beroende på hur dollarkursen ligger efter den 13 november så handlar det om cirka 600 miljoner kronor för bara inköpet. Driftkostnader och bemanning kommer sedan skjuta iväg ordentligt, men det synes inte finnas någon hejd på regionerna och landstingens köplust.

KSA:s egentliga borgenär är skattebetalarna som kommer erfara att denna typ av inköp sker samtidigt som vårdplatserna inte räcker till, köerna till operationer ökar, ambulansberedskapen sätts på undantag och där flera regioner och landsting står inför riktigt tuffa besparingar. På landstingssvenska brukar ekonomiska problem kallas ”utmaningar” och för besparingar används ofta ordet ”effektiviseringar”.

Således 74 miljoner dollar direkt från skattebetalarna – men det slutar inte där. En mångårig strävan att monopolisera det viktiga ambulansflyget ser nu dagens ljus. De fria företagen som satsat stora resurser i en viktig verksamhet visas på porten efter lång, trogen och fungerande tjänst. Regioner och landsting som står inför stora besparingar och gigantiska bemanningsproblem tror att ägande av flygmaskiner ska kunna ge samordningsvinster. Individer med ekonomiska baskunskaper kan utan några svårigheter räkna ut att det inte finns pengar eller förutsättningar att bedriva flygbolag styrd av politiker iförda både rött och blått, det vill säga framförallt förtroendevalda socialdemokrater och moderater. I en politisk kontext förefaller den politiska enheten i frågan paradoxal.

KSA ska både äga och finansiera flygplanen. Bemanningen och det kostsamma underhållet säger sig KSA vilja upphandla. Det ska köpas in medicinteknisk utrustning för miljontals kronor och en egen flygkoordineringscentral ska uppföras i Umeå och skötas av Västerbottens läns landsting, som står redo att sätta in 16 200 000 kronor i KSA. Det märkliga är att det finns en uttalad vilja från medlemmarna att själva bemanna flygplanen med sjuksköterskor och läkare.

Kostnaderna fördelas enligt en procentuell tabell mellan medlemmarna/delägarna.

I mars 2017 lovade Landstingsfullmäktige i Kalmar län att backa upp Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) med ett ett litet lån på cirka 14 400 000 kronor. Vilken bank skulle ge ett sådant lånelöfte till en aktör som vill köpa flygmaskiner för 74 miljoner dollar. Kostnaderna för drift och bemanning ska sedan fördelas enligt en procentuell tabell mellan medlemmarna (”delägarna”).

Västra Götalandsregionen har förbundit att hosta upp 100 200 000 kronor.

Region Skåne klubbade 79 200 000 kronor. Landstinget i Dalarna 17 400 000 kronor.

Stockholms läns landsting frontar upp 135 600 000 kronor till KSA, vilket motsvarar 22,6% av den totala summan medans stålarna från Landstinget i Kalmar motsvarar 2,4%. Totalt har regioner och landsting förbundit sig att slanta upp 600 000 000kr för inköpet av flygmaskiner.

Några ekonomiska konsekvenser ser inte regionerna och landstingen. Konsekvenserna kan dock vilken människa som helst räkna ut med tanke på att flera av de aktuella medlemmarna i KSA står inför stora besparingar på grund av kraftigt minskade skatteintäkter. Som exempel kan redan hårt pressade Region Gävleborg som stöter till med 17 400 000 kronor till KSA, fundera på logiken när de samtidigt ställer av ambulanser och har en prehospital verksamhet som skaver påtagligt.

Region Örebro växer så det knakar, men står inför rekordstora  besparingar. Ändå skjuter regionen till med 17 400 000 kronor. Listan över regioner och landsting som hostar upp stålar går att göra lång.

KSA ska således på medlemmarnas bekostnad bedriva ambulansflyg. Medlemmarna är samtliga regioner och landsting i Sverige. KSA har anställt en förbundsdirektör som lönesatts till 110 000 kronor per månad med årlig uppräkning. Något att bita i inför kommande lönerörelse där arbetsgivarna möter anställda med lång akademisk utbildning med varsel om att dåliga tider – som ger dåligt löneutrymme.

När regioner och landsting som sedan en tid står inför tuffa åtstramningar ska köpa flygmaskiner, så säger det en hel del om synen på skattepengar och prioritering. Medlemmarna i KSA har förbundit sig att täcka upp eventuella förluster.

Det som nu sker inom en viktig del av svensk prehospital verksamhet saknar helt verklighetsförankring. Det är dessutom ett stort svek mot välskötta bolag som investerat tid och pengar i en verksamhet som räddar liv. Oskicket med regioner och landsting som leker flygbolag riskerar en skyhög nota till skattebetalarna och det  berövar en fungerande bransch all luft under vingarna.

Okunskapen brukar endast överträffas av oviljan att lära sig något. I detta fall går socialdemokrater och moderater i spetsen för att tillintetgöra en fullt fungerande och kostnadseffektiv marknad. Det sker med hjälp av skattepengar som borde användas för att stötta upp en sjukvård med skriande behov. 

http://www.s112.se/2017/11/03/74-miljoner-dollar-faller-fritt/

 

 

Där är 4 kommentarer

Så mycket strunprat från dig Henrik Johansson. Man kan undra om du inte företräder Scandinavian air ambulance SAA i den här frågan? Varför ska man gynna det monopol som råder idag där SAA som enskilt privat företag har 95% av dagens ambulansflyg. Är du även emot att landstingen ska äga sina egna vägambulanser? När det gäller vanliga ambulanser har du ju väldigt ofta kritiserat det privata företagen. Varför tvärvänder du när det gäller flyg?

Om det finns ett monopol så måste väl ändå beställarna vara ansvariga. Det är väl landstingen själva skapat såväl privata som offentliga monopol. 

Johansson träffar åter mitt i prick. Han serverar åter fakta utan omsvep. För den nyfikne kan en granskning av KSA:s senaste protokoll vara av intresse, där röda siffror presenteras.

Man utlovar guld och gröna skogar men kommer det funka och framförallt vad kommer det kosta? Det spännande är att ingen vet. Man ger sig in i en ny främmande värld med ögonbindeln ordentligt åtdragen och köper en flygplanstyp som inte är i luften operativt ännu, tänk om något händer och leveransen skjuts framåt ett år eller två, detta har hänt många gånger i flygsammanhang och kommer att hända i framtiden också. Sen ska även driften upphandlas, vad kostar det? Vi får se... Lite intressanta fakta och spekulationer från en flygande skattebetalares perspektiv (som för övrigt flyger ett snarlikt flygplan som nu upphandlats men de passagerare som sitter där bak tillhör inte kategorin som behöver fundera så mycket på vad resan kostar, de har nämligen råd): - Flygplanen är mycket dyrare i inköp än de som huvudsakligen används idag. -Flygplanen är dyrare att använda då de förbrukar mer bränsle per distans. - Flygplanen är dyrare att äga, dels pga av högre inköpspris men de är även tyngre än de som normalt används idag vilket kvalar in dem i en annan kategori och ökar kostnader för försäkringar, start- och landningsavgifter och även för diverse olika tillstånd som krävs. - På långa sträckor kommer de upphandlade flygplanen uppvisa en betydande tidsvinst, på en normal inrikesflygning i Sverige kommer tidsvinsten sannolikt ätas upp av den längre uppstartstiden som den här typen av flygplan ofta har. Denna spekulation kan vara fel om flygplanstillverkaren Pilatus lyckats göra något åt detta och om den är fel bör tidsvinsten på en normal inrikesflygning hamna på ca 5-10 minuter. Om det här projektet blir av så kan det omöjligt bli billigare än dagens lösning vilket kommer innebära en eller två av följande saker: 1. Minskade resurser till andra delar av sjukvården. 2. Ökad skatt för att täcka upp underskottet.