Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

Stora brister i e-hälsan inom ambulanssjukvården

Tid att läsa
1minut
Läst

Stora brister i e-hälsan inom ambulanssjukvården

28 april 2017 - 12:42
0 kommentar/er

72 procent av tillfrågade ambulanssjuksköterskor har så dåliga e-hälsoförutsättningar att de känner sig tvingade till att använda sina egna telefoner.

– Då har man på något sätt passerat en skamgräns från vårdgivarens sida när det gäller att tillhandahålla verktyg för att kunna bedriva en patientsäker vård, sade David Liljequist, förbundsombudsman på Vårdförbundet och moderator på Vitalis spår om e-hälsa inom ambulanssjukvården.

Den skamliga siffran kom från en undersökning som genomförts av Riksföreningen för ambulanssjuksköterskor, E-hälsomyndigheten, Vårdförbundet och Karolinska institutet, KI. 

Syftet med undersökningen, se faktaruta, var att ge en nationell bild av hur det ser ut med e-hälsa inom ambulanssjukvården, förklarade Veronica Lindström, sjuksköterska och doktor vid Karolinska institutet när hon presenterade resultaten.

Och resultaten målade en ganska dyster bild.

28,3 procent av de som svarat ansåg att de sammantaget fick tillräcklig information från larmcentralen för att kunna förbereda sig för sitt uppdrag. Endast 4,4 procent hade tillgång till patientens tidigare journaler innan ankomst och hela 59,1 svarade att de inte hade tillgång till digitala stödsystem överhuvudtaget.

Vidare svarade 66 procent att de inte hade tillgång till internet via vårdgivarens utrustning och 72 procent svarade att de inte hade tillräcklig information om patientens hälsohistoria för att kunna bedriva en patientsäker vård.

– Det kan man tycka är en väldigt hög siffra och jag instämmer fullständigt. Där vi till och med blottar oss själva och säger att vi inte bedriver en patientsäker vård så kan man fundera på i vilken omfattning vi bedriver det överhuvudtaget, sade Veronica Lindström.

Läs mer på: https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/04/27/stora-brister-i-e-halsan-inom-ambulanssjukvarden/