Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

Han vill att ambulansen ser patienterna som personer

Tid att läsa
1minut
Läst

Han vill att ambulansen ser patienterna som personer

15 september 2017 - 11:34
Publicerad i
Artikel kategorier: 
0 kommentar/er

När ambulanspersonal bedömer att en patient av medicinska skäl inte är i behov av ambulans är det viktigt att patienten ändå känner sig sedd. Det konstaterar ambulanssjuksköterskan Andreas Rantala som i en ny avhandling lyfter fram vikten av att arbeta personcentrerat i den prehospitala vården.

När det för några år sedan blev möjligt för ambulanspersonalen i Region Skåne att utifrån ett strukturerat medicinskt protokoll själva avgöra vilken vårdnivå patienten är i behov av började det komma in klagomål över ambulanspersonalens bemötande. De som klagade var framför allt de som inte bedömdes behöva följa med in till akutmottagningen.

Att bli tagen på allvar

Detta blev startskottet för ambulanssjuksköterskan Andreas Rantalas doktorsavhandling som han på fredag lägger fram vid Lunds universitet.

Avhandlingen har han döpt till Att bli tagen på allvar, vilket är just det som patienterna och deras närstående inte tycker att de blir när ambulanspersonalen strikt håller sig till det medicinska och genom sin attityd och sitt språk förmedlar en känsla av att de egentligen har kallats ut till patienten helt i onödan.

– För mig som ambulanssjuksköterska är det bara ännu en dag på jobbet. Men för den som har ringt larmnumret 112 är det en unik händelse som hon eller han kommer att minnas för resten av livet. Att bara klappa patienten på axeln och önska lycka till kan i det läget göra att patienten känner sig överkörd och fullständigt maktlös. För att det ska fungera måste man se personen, inte bara patienten, säger Andreas Rantala.

Via intervjuer och enkäter har han försökt att ta reda på vad de patienter som bedömts inte behövt följa med ambulansen och som klagat över personalens bemötande egentligen hade behövt för att känna sig tillfreds. Svaret är tämligen genomgående att de hade velat att ambulanspersonalen hade tagit deras oro på allvar.

Läs mer på: https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2017/september/personcentrerad-vard-i-ambulansen-leder-till-battre-bemotande