Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

Ambulansen dröjde – blev ung kvinnas död

Tid att läsa
1minut
Läst

Ambulansen dröjde – blev ung kvinnas död

22 december 2016 - 21:06
0 kommentar/er

En ung kvinna avled efter att ha fått vänta på ambulans för länge.

Larmet felprioriterades flera gånger och först en timme senare kom ambulansen fram.

Nu får SOS Alarm hård kritik av Inspektionen för vård och omsorg.

 

Händelsen inträffade i Skaraborg förra året. En kvinna hittades då medvetslös efter att ha tagit en överdos av mediciner. 

Personal på kvinnans boendestöd larmade direkt efter ambulans då kvinnan inte var kontaktbar.

Larmade SOS tre gånger

Enligt IVO:s beslut finns tre telefonsamtal registrerade. Men trots kvinnans akuta hälsotillstånd fick ärendet prioritet två – akut men ej livshotande symptom.

En sjuksköterska anlände och ringde det andra samtalet till SOS Alarm, en dryg halvtimme senare. Sjuksköterskan undrade var ambulansen tagit vägen och fick veta att det inte fanns någon ledig ambulans.

Det var vid det tredje samtalet till SOS Alarm som operatören reagerade på att det hade gått så lång tid sedan första larmet.

Det dröjde 40 minuter innan ambulansen ens larmades ut. Först efter det tredje samtalet skickades ambulansen omgående.

En timme efter det första SOS-samtalet anlände hjälpen.

Avled av hjärnskador

Kvinnan avled av hjärnskador till följd av utdragen medvetslöshet sex dagar senare.

Enligt IVO:s beslut har larmoperatörerna gjort en allvarlig felbedömning av kvinnans hälsotillstånd. SOS Alarm bör nu se till att operatörerna har rätt kompetens för att utföra sitt arbete.

Larmet felbedömdes två gånger, enligt myndigheten. När det framkom att patienten hade sänkt medvetandegrad skulle ärendet ha fått högsta prioritet, menar man.

Vårdgivaren ska nu har vidtagit åtgärder för att förhindrar att liknande händelser upprepas i framtiden.

http://www.expressen.se/gt/ambulansen-drojde--blev-ung-kvinnas-dod/