Hur länge ska vi få vänta på GPS system i våra ambulanser?
Hur länge ska vi få vänta på GPS system i våra ambulanser?
D v s med monitorering av gator och sommarstugeområden etc. som skulle hjälpa oss att ytterligare "spika" adresserna?
Vad tycker ni?
Kostnadsfråga eller ..? Troligen...
Vad tycker ni?
Kostnadsfråga eller ..? Troligen...
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...
Navigator
Varför man inte har Navigator i alla ambulanser har jag också frågat mig många gpnger den senaste tiden. Fler och fler skaffar det men än återstår många som inte har det. En ambulans med gps och mobitex men som saknar Navigatorn är inte särskilt dya att sätta i Navigatorn i. Hogia tar ca 25000 plus moms för sin Navigator som integrerar med det övriga systemet i bilen så att SOS kan plotta ut vart man ska osv.
Jag tycker inte att priset motiverar att inte sätta in det. Så farligt dyrt är det inte och det underlättar ju.
Jag tycker inte att priset motiverar att inte sätta in det. Så farligt dyrt är det inte och det underlättar ju.
Navigator
Det är säkerligen en tillgång. Kartorna bör ju finnas kvar i reserv men åtminstonde hemma på landet måste det vara en väldig tillgång om SOS plottar ut vart man ska. Är systemet bara ordentligt uppgraderat så. Räddningstjänsten har ju det i många bilar och där fungerar det ju bra.
GPS - digital karta
Jag tycker också det är en smula dåligt/märkligt att man inte utrustar nya ambulanser med navigationsutrusting. I sammanhanget så är det ju småsummor. Jag har ingen aning om vad SOS Alarm AB tar för den typen av tjänst men det finns i alla fall hos några räddningstjänster och tydligen även på någon ambulans. I de brandbilar jag sett detta så ser man även andra fordon i området utrustade med GPS/Mobitex och det är ju väldigt bra. Dock måste man ha klart för sig att ett av de största problemen man har på SOS är att fastställa var patienten/olyckan befinner sig, i en tätort är det sällan några problem men på landet så är det mer osäkert.
Risken finns ju att man markerar fel hus på kartan och att ambulansen följer markeringen från SOS utan att jämföra med vägbeskrivningen.
Men är man bara medveten om brister och risker med detta så är det som sagt ett ypperligt hjälpmedel!
P.S
I det militära heter det ju att om kartan och verkligheten inte stämmer överens så gäller kartan
Risken finns ju att man markerar fel hus på kartan och att ambulansen följer markeringen från SOS utan att jämföra med vägbeskrivningen.
Men är man bara medveten om brister och risker med detta så är det som sagt ett ypperligt hjälpmedel!
P.S
I det militära heter det ju att om kartan och verkligheten inte stämmer överens så gäller kartan
Gröna kartan
Kan ej svara på hur det ser ut i ambulanserna men i de navigatorer som är monterade i vanliga bilar så tror jag att de har begränsningar i kartor över landsbygd. I tätorter fungerar de säkerligen bra.
De fordon i räddningstjänsten som har detta har ofta en vanlig laptop (bärbar dator) som de har kartapplikationen i, då är det inga problem att ha bättre kartor typ gröna kartan. Någon annan kan säkert redogöra detta bättre.
Men, som sagt, det största problemer är nog ändå att reda ut var patienten befinner sig för att sedan kunna ge en bra vägbeskrivning till enheterna - med eller utan digital karta och GPS
De fordon i räddningstjänsten som har detta har ofta en vanlig laptop (bärbar dator) som de har kartapplikationen i, då är det inga problem att ha bättre kartor typ gröna kartan. Någon annan kan säkert redogöra detta bättre.
Men, som sagt, det största problemer är nog ändå att reda ut var patienten befinner sig för att sedan kunna ge en bra vägbeskrivning till enheterna - med eller utan digital karta och GPS
Dåliga kartor
Jag håller med om att kartmaterialet inte alltid är det bästa. Samtidigt är det så att varje halvår kommer det nytt kartmaterial som gör att det ständigt blir bättre.
Använder man VDO navigeringssystem från Hogia så är det anslutet direkt till fordonsdatorn. Det innebär att när SOS Alarm skickar ut ett ärende så kan de markera positionen på sitta kartsystem och då skickas positionen direkt ut i navigeringssystemet. Detta göra att operatören egentligen pekar ut den aktuella platsen på fordonets kartsystem.
Om navigeringssytemet inte skulle ha något bra kartmaterial på den aktuella platsen så finns i alla fall den geografiska positionen markerad och systemet navigerar så långt som det finnas vägar i kartan.
Bengt
Använder man VDO navigeringssystem från Hogia så är det anslutet direkt till fordonsdatorn. Det innebär att när SOS Alarm skickar ut ett ärende så kan de markera positionen på sitta kartsystem och då skickas positionen direkt ut i navigeringssystemet. Detta göra att operatören egentligen pekar ut den aktuella platsen på fordonets kartsystem.
Om navigeringssytemet inte skulle ha något bra kartmaterial på den aktuella platsen så finns i alla fall den geografiska positionen markerad och systemet navigerar så långt som det finnas vägar i kartan.
Bengt
Problemet är som larmoperatören skriver 7 av 10 positioner är hos helt fel vilket gör att vi inte litar alls på den längre, utan använder karta som förr.Det beror ju på att sos lägger in platsen fel.Så länge det inte blir bättre från det hållet, så klarar man sig lika bra med karta på landsbygden, i staden är det bättre då kan man ju manuellt lägga in exakt adress. Micke