Bilderna och filmen som postades i början av den här tråden visar hur den ser ut efter att varningsteknik fick gå lös på den. En klar förbättring tycker jag.grelle skrev:Fick den inte ha den första rampen eller ?
Synd den verkade vass!
Stockholms nya akutläkarbil
Moderator: Wernvik
-
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 12/3 2004 5:45
Är det någon som förstår varför KAMBER-Skånes medicinska enhet har denna negativa syn på sina medarbetare? Chefläkaren är tillika FLISA:s ordförande. Har FLISA samma negativa syn på ambulanspersonal?peder skrev:Ang PHAT
Det hade kunnat bli en fantastiskt bra prehospital organisation om det inte vore för att ledningen i KAMBER föraktade och förkastade ambulanspersonalens kunskap. Den enda yrkesgruppen som anses kompetent nog att ta ansvar är just PHAT-läkaren. Synd!
Sett den fösta rampen irl och även den nya.grelle skrev:Fick den inte ha den första rampen eller ?
Synd den verkade vass!
Den nya är betydligt bättre ljus i både i dagsljus och på natten..
Sen hade den gamla rampen endast hörnblixtarna bakåt vilket i mina ögon är en katastrof om dom måste ställa upp sig lite illa på tex en trafikolycka..
Nu är det bra ljus åt alla håll..
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 23/9 2008 18:16
Om jag har förstått det hela rätt så dras A991 på samma kriterier som A993 och A995 då undrar jag om behovet av tre (3) akutilar finns i sthlm.
Mina år inom ambulansen i sthlm. säger att det inte behövs. Om man sedan läser i de 72 sidiga dokumentet kring A991 så står det att den resursen inte skall användas till bl.a. receptförskrivning, primära bedömningsuppdrag, primära dödsförklaringar och utfärdande av dödsorsaksintyg.
Receptförskrivning vore väl skitbra så slipper alla som tar sig till akuten för att få en måbratablett ta sig till akuten och vips så har vi kortat köerna ordentligt.
Primär bedömning skall ej göras av läkare utan av ssk i amb. då duger man tydligen helt plötsligt.
Ska man vänta på läkarbilen i Nynäs, Södertälje, Märsta, Norrtälje, Hallstavik?
Jag röstar för att ta bort samtliga akutbilar och införa tvåbilslarm när det anses behövas.
Mina år inom ambulansen i sthlm. säger att det inte behövs. Om man sedan läser i de 72 sidiga dokumentet kring A991 så står det att den resursen inte skall användas till bl.a. receptförskrivning, primära bedömningsuppdrag, primära dödsförklaringar och utfärdande av dödsorsaksintyg.
Receptförskrivning vore väl skitbra så slipper alla som tar sig till akuten för att få en måbratablett ta sig till akuten och vips så har vi kortat köerna ordentligt.
Primär bedömning skall ej göras av läkare utan av ssk i amb. då duger man tydligen helt plötsligt.
Ska man vänta på läkarbilen i Nynäs, Södertälje, Märsta, Norrtälje, Hallstavik?
Jag röstar för att ta bort samtliga akutbilar och införa tvåbilslarm när det anses behövas.
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Nu uttalar jag mig utan vetskap om vad larmet egentligen var annat än att uppgiftslämnaren i tråden uppgav haverilarm.
När jag hör ordet haverilarm går mina tankegångar, flyg/båt --> många människor och/eller svår terräng --> lång tid ute på skadeplats och/eller många enheter som ska samverka --> större ledningsbehov och/eller svårare ingrepp kan behöva göras på grund av den långa tiden det kan ta att få ut människor från ett havererat flyg/båt/helikopter.
Svårt att göra en mindmap såhär, men hoppas tankarna kom fram.
För sedan så ska vi ju tänka på att såhär i efterhand kanske vi vet vad det var för något men visste SOS-operatören det som fick samtalet?
Bättre att vara säker och larma mer för att sedan kalla tillbaka när man vet vad det gäller för något. (Enligt min åsikt)
När jag hör ordet haverilarm går mina tankegångar, flyg/båt --> många människor och/eller svår terräng --> lång tid ute på skadeplats och/eller många enheter som ska samverka --> större ledningsbehov och/eller svårare ingrepp kan behöva göras på grund av den långa tiden det kan ta att få ut människor från ett havererat flyg/båt/helikopter.
Svårt att göra en mindmap såhär, men hoppas tankarna kom fram.
För sedan så ska vi ju tänka på att såhär i efterhand kanske vi vet vad det var för något men visste SOS-operatören det som fick samtalet?
Bättre att vara säker och larma mer för att sedan kalla tillbaka när man vet vad det gäller för något. (Enligt min åsikt)