Allfa Europe och överflyttningar
Moderator: ambus
Allfa Europe och överflyttningar
Vi har nu fått Allfa Europe till vår station, och den är bra på många sätt, men vi måste förändra vårt arbetssätt eftersom det är en speciell bårmadrass som inte lämpar sig för att flyttas runt. Tidigare har vi flyttat över bårmadrassen från vår bår till akutens, men det går inte längre med Europe. Hur gör man på andra stationer? Tacksam för tips.
Vi använder glidbräda och flyttar över till en bårmadrass på akutens bår om vi tror att det finns behov av det. Skulle det någongång kännas viktigt att använda madrassen för överflyttningen så fimpar jag fyrpunktsbältet innan jag tar patienten till båren och kör enbart med midjebältet in. Vi lägger ca 50% av våra patienter direkt i en säng på akuten.
Specialist anestesi och ambulans
-
- Inlägg: 107
- Blev medlem: 16/9 2007 15:19
Även vi använder lakan, både på båren och i vakummadrassen för att kunna lufta patienter på ett bra sätt. Detta sparar oss desutom tid då vi oftast slipper göra någon större rengöring av madrassen när man har patienter som läcker av olika anledningar...Wernvik skrev:Ha ett lakan under patienten på båren och dra över med glidbräda. Vi har dessutom lyftskynken underst på madrassen så vi kan använda taklift att lyfta över tunga patienter till brits eller säng.
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska
På våra stationer använder vi typ ross minibår eller mintranz och flyttar över patienterna med, inga problem man får tänka om lite, sedan är det väl aldrig bra att inte använda orginal madrassen och bälten, den är ju krocktestad som en enhet, förmodar jag!
Så för patienten och personalens säkerhet är det bästa att använda orginal!!
Så för patienten och personalens säkerhet är det bästa att använda orginal!!
- Killeisthlm
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 16/7 2004 12:42
- Ort: Stockholm
Patienten ligger väl på en filt?
Använd den i kombination med en glidbräda.
Har man också nyttjat sig av bårunderrede så behöver man inte nyttja så mycket styrka för att förflytta patienten.
Bara att jobba enligt Durewallprincipen.
Allt är ju först och främs beronede på skada på patienten samt hur pass smärtpåverkad han eller hon är.
Finns ju inget patentsvar.
Använd den i kombination med en glidbräda.
Har man också nyttjat sig av bårunderrede så behöver man inte nyttja så mycket styrka för att förflytta patienten.
Bara att jobba enligt Durewallprincipen.
Allt är ju först och främs beronede på skada på patienten samt hur pass smärtpåverkad han eller hon är.
Finns ju inget patentsvar.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC
Så jobbar vi. Kanonbra. Och duktiga som vi är tillämpar vi även stockholmslyftet när vi lastar.Killeisthlm skrev:Patienten ligger väl på en filt?
Använd den i kombination med en glidbräda.
Har man också nyttjat sig av bårunderrede så behöver man inte nyttja så mycket styrka för att förflytta patienten.
Bara att jobba enligt Durewallprincipen.
Allt är ju först och främs beronede på skada på patienten samt hur pass smärtpåverkad han eller hon är.
Finns ju inget patentsvar.
Det man strävar efter är nog snarare en bår som är mer konkurrenskraftig gentemot ferno och stryker då dessa tar patienter som väger en bra bit över 200kg. Då får man räkna med några extra kilon för en stöddigare konstruktion, och så värst mycket tyngre är den faktiskt inte.PainKiller skrev:Allfa Europe är ju en vidareutveckling från vanliga Allfabåren. Den är dock markant tyngre. Borde en inte en utveckling av båren eftersträva en lägre totalvikt? Något för utvecklarna på Ferno att bita i...
Som en notis, väger ju fernobåren, som tar 275kg eller vad det är, 51kg! Strykern är ännu tyngre!
PB: Om du har 90% patienter som vid avlämning själva kan ta ett steg över utan att det kan anses som fel så är du antingen grymt duktig eller också har du friska patienter. Hur som helst kanske det vore lämpligt att fundera över att i så fall hänvisa till VC/taxi eller behandla på plats?
Visst håller jag med dig om att många själva kan gå över, men att endast var tionde skulle vara motiverad för att lyftas över tycker jag låter lite extremt.
Visst håller jag med dig om att många själva kan gå över, men att endast var tionde skulle vara motiverad för att lyftas över tycker jag låter lite extremt.