Dygn fara för patientsäkerheten ?
Moderator: Wernvik
Dygn fara för patientsäkerheten ?
"Inom transportnäringen är arbetstidsreglerna strikta. Lastbilschaufförer får bara köra 4,5 timme i streck, men sådana regler finns inte för ambulanspersonal. De kan i praktiken vara ute på uppdrag hela tiden under det dygn som de är i tjänst".
Har lite svårt att förstå att dygn passen får finnas kvar 2009. Hur bra vårdare/förare är vi efter att ha kört hela dagen och hela natten. Får den sista patienten en bra och säker vård?? . Kan räkna upp många gånger som man suttit på larm ut på morgonen och det bara snurrat i skallen och kroppen bara skriker sov sov sov sov. Jag personligen känner att jag mår mycket bättre av att bara jobba nattpasset, klart man är trött på morgonen men efter ett dygn är man "död" på morgonen. Det är skillnad att ha 7 jobb istället för 14 jobb.
Har lite svårt att förstå att dygn passen får finnas kvar 2009. Hur bra vårdare/förare är vi efter att ha kört hela dagen och hela natten. Får den sista patienten en bra och säker vård?? . Kan räkna upp många gånger som man suttit på larm ut på morgonen och det bara snurrat i skallen och kroppen bara skriker sov sov sov sov. Jag personligen känner att jag mår mycket bättre av att bara jobba nattpasset, klart man är trött på morgonen men efter ett dygn är man "död" på morgonen. Det är skillnad att ha 7 jobb istället för 14 jobb.
Så kul att du vill jobba dygn fortsätt med det du, jag bad inte om att få tips på vad jag ska jobba med, utan vill ha en åsikt om dygnen är en fara för patientsäkerheten eller inte. Klart att har man ett eller 2 jobb/dygn kan väl dygnpassen vara aktuellt, men att ha 10-15 jobb/dygn eller mer kan man försvara dygnpassen då? Att vara riktigt trött och ha sömnbrist kan väl jämställas med att vara berusad.
Senast redigerad av 1 amb.nisse, redigerad totalt 3 gånger.
Det är skillnad mellan att jobba dygn och att jobba i ett dygn.
"Inom transportnäringen är arbetstidsreglerna strikta. Lastbilschaufförer får bara köra 4,5 timme i streck, men sådana regler finns inte för ambulanspersonal. De kan i praktiken vara ute på uppdrag hela tiden under det dygn som de är i tjänst".
Jag tycker det hade varit mer rätt att skriva att personalen i TEORIN kan vara ute på uppdrag hela tiden det dygn de är i tjänst. Det kan hända, det har för de allra flesta aldrig hänt, men det kanske kommer ske någon enstaka gång i under yrkeskarriären.
Jag vet andra faktorer som gör folk trötta och dåliga vårdare/chaufförer och som förmodligen kommer inträffa fler gånger än att man får jobba i ett dygn; spädbarn, skilsmässa, husrenovering, dödsfall av närstående, sjukdom....
"Inom transportnäringen är arbetstidsreglerna strikta. Lastbilschaufförer får bara köra 4,5 timme i streck, men sådana regler finns inte för ambulanspersonal. De kan i praktiken vara ute på uppdrag hela tiden under det dygn som de är i tjänst".
Jag tycker det hade varit mer rätt att skriva att personalen i TEORIN kan vara ute på uppdrag hela tiden det dygn de är i tjänst. Det kan hända, det har för de allra flesta aldrig hänt, men det kanske kommer ske någon enstaka gång i under yrkeskarriären.
Jag vet andra faktorer som gör folk trötta och dåliga vårdare/chaufförer och som förmodligen kommer inträffa fler gånger än att man får jobba i ett dygn; spädbarn, skilsmässa, husrenovering, dödsfall av närstående, sjukdom....
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.
"kommer ske någon enstaka gång i under yrkeskarriären".
Sker nästan varje gång för min del att "vi jobbar dygn". Mer vanligt att man knappt ser stationen än att man sitter och rullar tummarna på stationen. Har väl otur som prickar in jobbiga dygn varje gång då. Jag tycker med att det är skönt att inte behöva åka till jobbet så mycket, men hur bra vårdare chafförer är vi kl 5, 14 patienter senare och knappt någon vila på dygnet.
Sker nästan varje gång för min del att "vi jobbar dygn". Mer vanligt att man knappt ser stationen än att man sitter och rullar tummarna på stationen. Har väl otur som prickar in jobbiga dygn varje gång då. Jag tycker med att det är skönt att inte behöva åka till jobbet så mycket, men hur bra vårdare chafförer är vi kl 5, 14 patienter senare och knappt någon vila på dygnet.
Visst går det bra med dygn men....
tror det vore lämpligt med någon "maximerad aktivt arbete gräns" under dessa 24 timmar.
Vissa piloter inom ambulansflyg,helikopter arbetar också dygn men har ändå en maxtid på antalet flygtimmar under en sådan period. Vissa bilar med få resor men väldigt långa är det oftast "kanon" med dygnstjänst men som sagt,en livlina att rycka i vore lämpligt när det rasar iväg med resor.
Sedan tror jag det behövs en debatt i frågan där perspektivet säkerhet också kommer med i bilden och inte enbart långledighetsperspektivet.
Vissa piloter inom ambulansflyg,helikopter arbetar också dygn men har ändå en maxtid på antalet flygtimmar under en sådan period. Vissa bilar med få resor men väldigt långa är det oftast "kanon" med dygnstjänst men som sagt,en livlina att rycka i vore lämpligt när det rasar iväg med resor.
Sedan tror jag det behövs en debatt i frågan där perspektivet säkerhet också kommer med i bilden och inte enbart långledighetsperspektivet.
Jag håller helt med föregående talare. Jag tror Novisen sa nån gång att de har max 8 timmar i bilen?? kanske kommer ihåg fel.
Vissa stationer ska inte ha dygnstjänst. Det är helt klart, andra tycker jag är helt ok.
Att köra 14 uppdrag på ett dygn säger ju inte något om hur mycket man jobbar. Ligger akuten i samma stad samt att de flesta uppdragen är på dagtid är ju inte det något anmärkningsvärt. Tar därimot varje uppdrag några timmar är det en annan sak.
Vi är ju trots allt avlönade för att jobba. De långa ledigheterna är ju tänkt att man ska återhämta sig från jobbet. Vanligt folk jobbar ju 4 timmar oavbrutet sedan har de en timmas lunch sedan jobbar de 4 timmar oavbrutet igen. Så gör de i fem dagar av de sju i veckan... Så har jag haft det, så vill jag inte ha det.
Tyvärr kan det bli att en station har dygn och sedan ökar uppdragen, men man klarar oftast att täcka behovet, därför sätts ingen ny resurs in. Då kan det bli så att en station jobbar mer än vad som egentligen är nyttigt för personalen.
Vissa stationer ska inte ha dygnstjänst. Det är helt klart, andra tycker jag är helt ok.
Att köra 14 uppdrag på ett dygn säger ju inte något om hur mycket man jobbar. Ligger akuten i samma stad samt att de flesta uppdragen är på dagtid är ju inte det något anmärkningsvärt. Tar därimot varje uppdrag några timmar är det en annan sak.
Vi är ju trots allt avlönade för att jobba. De långa ledigheterna är ju tänkt att man ska återhämta sig från jobbet. Vanligt folk jobbar ju 4 timmar oavbrutet sedan har de en timmas lunch sedan jobbar de 4 timmar oavbrutet igen. Så gör de i fem dagar av de sju i veckan... Så har jag haft det, så vill jag inte ha det.
Tyvärr kan det bli att en station har dygn och sedan ökar uppdragen, men man klarar oftast att täcka behovet, därför sätts ingen ny resurs in. Då kan det bli så att en station jobbar mer än vad som egentligen är nyttigt för personalen.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.
Hos oss är det alltid en stationschef i distriktet som har beredskap dygnet runt. Denna beredskap innebär bland annat att lösa akuta vakanser om man blir sjuk eller så. Denna resurs går faktiskt att använda om vi skulle ha ett rent för jäkligt dygn utan någon vila, och man framåt småtimmarna mår som en överkörd katt.
det borde ligga i alla inblandades intresse att de akuta resurserna har bästa möjliga förutsättningarna för att utföra sina uppdrag.
Vi har två dygnsbilar med en timmes middag då vi inte är disponibla alls samt 4 dagbilar, så lite vila får vi nästan alltid.
det borde ligga i alla inblandades intresse att de akuta resurserna har bästa möjliga förutsättningarna för att utföra sina uppdrag.
Vi har två dygnsbilar med en timmes middag då vi inte är disponibla alls samt 4 dagbilar, så lite vila får vi nästan alltid.
Japp... dagbilarna rullar ju såklart medan dygnsbilarna har lunch en timme efter varandra. den ena mellan 13-14 och den andra mellan 14-15. Om nu alla bilarna skulle vara ute i utkanterna av vårat upptagningsområde eller på längre uppdrag, drar de in passningbil från närliggande flerbilsstation, alternativt att bilar som kommer från andra ställen för att lämna på sjukan stannar kvar och passar.
Vi jobbar bara dygn. Perfekt enligt mig.. Betalt 24 timmar, så det är svårt att motsätta sig nya uppdrag..Händer väl nån gång per år mardrömsscenariot som nämndes inledningsvis. Brukar ju alltid finnas nån tid på dygnet som skänker lite rast och vila. Annars får man väl göra det när man är ledig. I fråga om mat osv går det väl alltid trycka i sig nåt på väg ut till pat. Å andra sidan har det ju även varit det motsatta, ett helt dygn utan en enda körning. Ovanligt, men det händer..
-
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 12/3 2004 5:45
dygn
I Skåne är det privata ambulansföretaget som har dygn, i vissa områden kör man 20-22 timmar i sträck framförallt på helgen. Som tillägg har man jourtillägg och inte aktiv arbetstidsersättning.
Det finns väl inte en enda vettig människa som kan försvara sådana arbetspass. Försök bortförklara felbehandling eller en krock med personskador med argumentet att man nästan aldrig jobbar alla 24 timmar i sträck. Otroligt omodernt år 2009.
Har man dygnstjänstgöring med 46-48tim/veckan är man ca 3 månader längre om året på sin arbetsplats och för det mesta för 38 kr/tim(vid jourtjänst). Jag tycker att livet är roligare än så därför vill jag bara ge min arbetsgivare 38 tim/veckan samt må * så mkt bättre när man är hemma.
Dock förstår jag de enbilstationer som inte har de beläggningsgrader på bilarna som vi har på de flesta ställen i Skåne.
En sak till, underlaget som säger att vi sparar 10 miljoner är lite snett men det lär väl entrepenörerna samt den borgerliga femklövern upptäcka.
Det finns väl inte en enda vettig människa som kan försvara sådana arbetspass. Försök bortförklara felbehandling eller en krock med personskador med argumentet att man nästan aldrig jobbar alla 24 timmar i sträck. Otroligt omodernt år 2009.
Har man dygnstjänstgöring med 46-48tim/veckan är man ca 3 månader längre om året på sin arbetsplats och för det mesta för 38 kr/tim(vid jourtjänst). Jag tycker att livet är roligare än så därför vill jag bara ge min arbetsgivare 38 tim/veckan samt må * så mkt bättre när man är hemma.
Dock förstår jag de enbilstationer som inte har de beläggningsgrader på bilarna som vi har på de flesta ställen i Skåne.
En sak till, underlaget som säger att vi sparar 10 miljoner är lite snett men det lär väl entrepenörerna samt den borgerliga femklövern upptäcka.