Ett hårdare samhällsklimat?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 17/4 2008 11:38

Isidor skrev: Sen undrar jag över en sak... Om ni har hämtat en person på en olycka. Låter ni då den personen vara själv i bilen?? Jag har ju svårt att tro att personen stal saker när ni var med i bilen.
Helst inte, men det finns ju ett antal sekunders utrymme efter man har slagit igen bakluckan tills man är på plats i bilen. Likadant fast bakvänt blir det på akuten. Och det är väl antagligen all tid som krävs för vissa klåfingriga.
Isidor skrev: Vi har alltid läkemedelsväskan inlåst i ett fack i bilen och vi låser alltid bilen, även inne på akuten. En ganska enkel lösning!
Låser alltid vid hämtning om vi inte kan ha uppsikt över bilen.
Låser på akuten gör vi inte. Men vi lämnar aldrig bilen utan att låsa in läkemedlen.

Folk ska vara ordentligt fräcka om de börjar rota i bilen inne på akuten. Och vad finns det att stjäla som de skulle kunna kånka iväg med, bortsett från mobiltelefonen? Syrgasmaskerna...?

AuF

Inlägg av AuF » 17/4 2008 14:00

Under min praktik på gbg ambulansen blev vi av med vår deff (!!!) i ambulanshallen på SU. Så allt tyvärr möjligt!

Sorligt men sant!

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 17/4 2008 14:41

AuF skrev:Under min praktik på gbg ambulansen blev vi av med vår deff (!!!) i ambulanshallen på SU. Så allt tyvärr möjligt!

Sorligt men sant!
Helt otroligt. Då kan man ju undra vem/vilka som springer runt i ambulanshallen utan att någon tar notis om dem, samt hur de har
stake att slita loss deffen och vandra iväg med den. Vad har ni för bilar?
Vi har viton och där sitter deffen precis till höger om insteget i hytten. Ganska lättsnodd, får man säga.
Lustigt bara att de inte fick för sig att knipa mobimeden. Den är ju inte särskilt stor, går att stoppa innanför en jacka, och sitter inte särskilt fast.

AuF

Inlägg av AuF » 17/4 2008 16:06

Var en volvo bil vi hade då om jag inte minns fel... Deffen precis innanför dörren. LP12.

Till historien hör väl att deffen återfanns ett par kvarter bort. Var väl nån mindre smart individ som trodde de var nån datapryl som kunde säljas vidare :shock:. Helt otroligt iaf...

Lipton

Inlägg av Lipton » 17/4 2008 22:19

I huset där jag jobbar är det orimligt att låsa bilen eller ens ta med nyckeln från tändninglåset då man parkerar i ambulanshallen eftersom det då resulterar i trafikstockning eftersom det endast är en korridor med plats för två bilar, så än en gång skiljer sig verkligheterna... :lol:

nacl

Ta det lugnt!

Inlägg av nacl » 21/4 2008 20:31

Okej jag har jobbat 14 år på en relativt liten ort Mora.. Visst är känslan att det blivit tuffare där men va *...är det jag som blivit indoktrinerad av media eller är det av erfarenhet?? Well har aldrig råkat illa ut och aldrig fått nått snott ur bilen... men visst det förekommer. Men jag tror och vill tro att det handlar mkt om hur man är som person...dvs. om man förväntar sej skit så får man skit... det är inta bara så att shit happends Öh..stavning bah.. Alltså det som är mer viktigt för oss ute i periferin är att låta våra youngsters hajja att vi är inga gröngölingar som letar nycklar och tittar snett på allt som ser fjortis ut...eller okej pundarstil då ra.
Jag tror och kanske till och med tycker att vi blivit för nonschalanta gentemot våra medborgare och drar gränser för vilka som får vara med och vilka som inte får alldelles åt helvete fel.. Vi kunde säkert haft säkrare bilar och även ett säkrare förhållande till "The Street" om vi hade varit lite mer förtroendegivande och inte så * misstänksamma... det göder mer än det förder om man så säger..

Okej säg emot då ra..:-)

nacl

Fortsättning!

Inlägg av nacl » 21/4 2008 20:34

haha :lol: Lite kul att forumet censurerar språk som till och med svenska akademien har i sin ordlista!!! ??? WTF!!! haha

Skriv svar