Lagkrav

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Hockeyfunkis

Lagkrav

Inlägg av Hockeyfunkis » 19/3 2008 16:09

Hej alla,

jag undrar lite om det är nån här på detta forum som kan ge lite klarhet i en fråga för oss i en större idrottsklubb. Det interna regelverket från förbundet ställer som krav att vi ska ha ambulans på plats. Däremot är det många som pratar om att det tydligen är olagligt för den ambulans vi hyr in (från en landstingsentreprenör) att köra in till sjukhus då det inte är landstinget som beordrat dit den????
Stämmer det?
Vad har vi då för glädje av att tvingas hyra in en ambulans?

Tacksam för svar om det är nån som vet.

Fredrik Stern

Inlägg av Fredrik Stern » 19/3 2008 20:17

Hej!
Detta ämne har diskuterats i en liknande tråd, Privata ambulanser" tror jag den hette, men kan ha fel.
Men diskuterats har det.

I Stockholm är det så, att landstinget har sagt att ambulanser som står på evenemang inte tillhör den ordinarie ambulansverksamheten och där genom inte får transportera in patienter.
Det är endast ambulanser som dirigeras via SOS Alarm som får transportera in patienter.

Så den informationen du har är korrekt. De får inte transportera.

Glädjen med att behöva hyra in en ambulans kan diskuteras. Dock är ju ambulanspersonalen kompetent och ambulansen korrekt utrustad, så på så sätt får man en mycket bra sjukvård på plats.
Men om det är till glädje är jag inte rätt person att svara på.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 19/3 2008 22:33

När vi passar vid idrottsarrangemang så åker vi inte med patienten heller, utan om olyckan är framme ger vi första hjälpen på plats och tillkallar kollegorna, som får komma och ta pat till sjukhus. Varför? Om vi åker själva blir vi borta en bra stund och då måste tävlingen avbrytas tills vi kommer tillbaka. Smartare att vårda plats och låta arrangemanget fortsätta. Går oftast utmärkt. (Det är klart att vi får åka om det kniper, men det har det inte gjort än när jag jobbat)
Tobbe
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

Skriv svar