Nu får det * vara nog med hot, våld och stenkastning!

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Ska Polisen agera hårdare i utsatta områden så att vi kan jobba i fred?

JA
58
75%
NEJ
1
1%
DET ÄR BRA SOM DET ÄR.
1
1%
VI SKA INTE IN I DESSA OMRÅDEN ALLS UTAN POLISEN FÅR ESKORTERA UT DEN SJUKE TILL EN SÄKER BRYTPUNKT.
17
22%
 
Antal röster: 77

Bono

Nu får det * vara nog med hot, våld och stenkastning!

Inlägg av Bono » 3/1 2008 20:22

Hur många av er som jobbar har tröttnat på hot om våld och att bli utsatta för våld när man försöker hjälpa människor?
Ärligt talat!
Såg ett inslag ikväll 3/1 på TV4 nyheterna om Räddningstjänst som blivit attackerade med stenar när de skulle släcka en bilbrand.
Känns det igen? Det är ju inte första gången!!
Man nämnde också att man skulle tillsätta en utredning som skulle ta reda på varför detta händer och huvudman för detta var Räddningsverket.
När de intervjuade "Nissen" från RV så säger han "...undersökningen syftar på att ta reda på varför dessa saker inträffar. KANSKE RÄDDNINGSTJÄNSTEN INTE BETER SIG PÅ RÄTT SÄTT ELLER SÅ KANSKE "DE HÄR MÄNNISKORNA" SOM GÖR DETTA INTE VET HUR SVENSK RÄDDNINGSTJÄNST ARBETAR"
Det var det mest patetiska svar jag nånsin hört!
Precis som vi som jobbar inom detta gebit, som dagligen tar hand om människor i sitt livs svåraste stund, inte skulle veta hur vi ska agera!?
Visst, det finns rötägg inom alla kårer men att svara på detta viset tycker jag var fegt!
I mitt arbetsområde har vi också ett problemområde. Efter helgernas attacker togs beslut på att vi inte får åka in med ambulansen utan Polis eller åka in med blåljus och siren för att inte väcka uppmärksamhet!
Vem är det som bestämmer egentligen? Polisen eller "dom"?

Vad ska vi göra åt det? Jag har allafall ledsnat :x

Visa din åsikt....RÖSTA!

Patrick

Inlägg av Patrick » 4/1 2008 2:22

Jag blir så less på dessa (läs omogna) ungdomar som jämt ska hålla på såhär..

Kasta sten hit och dit, förstöra och klottra, slåss.. Listorna kan ju bli hur mycket större som helst..

Sedan kan man ju disskutera om det är "invandrare" eller "infödingar" som står för dessa här handlingarna..

Något måste göras åt det i vilket fall. Poliseskort och att köra in snyggt och prydligt utan siren/blåljus håller inte i längden..

Personligen tycker jag att ambulanspersonalen skola få ingripa, vad de nu kan göra för något.. :(

Fängelsestraff är åtminstonde något för småglinen som inte kan uppföra sig..

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Nu får det * vara nog med hot, våld och stenkastning!

Inlägg av AMBASS » 4/1 2008 14:21

:(
Senast redigerad av 1 AMBASS, redigerad totalt 7 gånger.
Blood Will Tell

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 5/1 2008 14:21

Patrick! Jag tror personligen inte att vi hjälper oss själva genom att ge oss på buset. Nä, låt polisen få de resurser och befogenheter som krävs för att få ett slut på dessa dumheter!
En tråkig del idet hela är att, det är vuxna människor som gör det. Hade det varit ungar så hade man nog inte reagerat lika starkt, även om det är lika fel om de kastar stenen.

Kanske är detta priset vi får betala för det flata rättssystem vi har i Sverige. Inga brottslingar får ju straff som matchar det brott de begått.

ambulanspatrol

Re: Nu får det * vara nog med hot, våld och stenkastning!

Inlägg av ambulanspatrol » 6/1 2008 14:43

Bono skrev:Hur många av er som jobbar har tröttnat på hot om våld och att bli utsatta för våld när man försöker hjälpa människor?
Ärligt talat!
Såg ett inslag ikväll 3/1 på TV4 nyheterna om Räddningstjänst som blivit attackerade med stenar när de skulle släcka en bilbrand.
Känns det igen? Det är ju inte första gången!!
Man nämnde också att man skulle tillsätta en utredning som skulle ta reda på varför detta händer och huvudman för detta var Räddningsverket.
När de intervjuade "Nissen" från RV så säger han "...undersökningen syftar på att ta reda på varför dessa saker inträffar. KANSKE RÄDDNINGSTJÄNSTEN INTE BETER SIG PÅ RÄTT SÄTT ELLER SÅ KANSKE "DE HÄR MÄNNISKORNA" SOM GÖR DETTA INTE VET HUR SVENSK RÄDDNINGSTJÄNST ARBETAR"
Det var det mest patetiska svar jag nånsin hört!
Precis som vi som jobbar inom detta gebit, som dagligen tar hand om människor i sitt livs svåraste stund, inte skulle veta hur vi ska agera!?
Visst, det finns rötägg inom alla kårer men att svara på detta viset tycker jag var fegt!
I mitt arbetsområde har vi också ett problemområde. Efter helgernas attacker togs beslut på att vi inte får åka in med ambulansen utan Polis eller åka in med blåljus och siren för att inte väcka uppmärksamhet!
Vem är det som bestämmer egentligen? Polisen eller "dom"?

Vad ska vi göra åt det? Jag har allafall ledsnat :x

Visa din åsikt....RÖSTA!
Hade det varit i usa, hehe...
Då hade troligtvis ungdomarna blvivit beskjutna, synd att sverige inte kan vara likadana.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 6/1 2008 18:08

Hade detta varit i USA hade det aldrig hänt då synen på räddningspersonalen är en helt annan. Där är man en hjälte, här är man något man spottar på.

Lipton

Inlägg av Lipton » 7/1 2008 19:36

Isidor: Nu är du väl ute och cyklar. I USA har man kastat sten på brandmän i trettio år!

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 8/1 2008 8:42

Är jag ute och cyklar?? Det är knappast någon nyhet att man som räddningspersonal är mycket respekterad. Sen finns det alldeles säkert rötägg även där.

Jepz00r
Inlägg: 42
Blev medlem: 15/3 2007 14:33

Inlägg av Jepz00r » 8/1 2008 15:29

Bono, vad menar du att vi skulle rösta på då?

Bono

Inlägg av Bono » 8/1 2008 16:29

Jepz00r skrev:Bono, vad menar du att vi skulle rösta på då?
Ja...tanken med omröstningen var mest för att jag var nyfiken på vad folk tycker. Det kanske inte ser lika illa ut i hela Sverige.....än. Och det finns ju säkert fler lösningar än en. Några är kanske nöjda som det är och några kanske har tröttnat och tycker inte att det är ambulanssjukvårdens sak att lösa konflikerna som uppstår. Vårt jobb är ju att finnas till för tredje person som VERKLIGEN behöver oss. Och inte behöva vara rädda för att bli utsatta för våld eller hot om våld under tiden!

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 9/1 2008 14:02

Jag är av den åsikten att brottslighet skall slås ned hårt och effektivt. Det ska inte löna sig att kasta sten på myndigheter bara för att socialen betalar böterna. Tyvärr är jag inte diktator i det här skämtet till land, men hade jag vart det så hade det inte kastats en sten ostraffat... :evil:
Och de som styr och ställer väljer ju att dalta med buset.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

zimme
Inlägg: 33
Blev medlem: 2/4 2007 14:25
Ort: Lappland

Inlägg av zimme » 9/1 2008 22:53

Glock 18C skrev:Jag är av den åsikten att brottslighet skall slås ned hårt och effektivt. Det ska inte löna sig att kasta sten på myndigheter bara för att socialen betalar böterna. Tyvärr är jag inte diktator i det här skämtet till land, men hade jag vart det så hade det inte kastats en sten ostraffat... :evil:
Och de som styr och ställer väljer ju att dalta med buset.
Enda felet med hårdare straff som avskräckande metod är att de individer som begår brott inte ser sambandet mellan handling och konsekvens.
I deras värld finns inte möjligheten att åka fast och därför blir de inte avskräckta av hårdare straff. Det stora landet i väster är väl ett ganska bra bevis på att dylika åtgärder inte medför sänkt kriminalitet.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 10/1 2008 0:24

Amerikanska fängelser är ju också slapphänta institutioner. Gräv ett hål i marken, bygg en underjordisk superanstalt där man slänger ner de värsta brottslingarna med en sprängkapsel runt halsen. Går de för nära utgångarna eller varandra så pang! Ungefär som i filmen The Fortress fast utan svagheterna. Sen kan man ju knäppa av ett par laddningar när det börjar bli protester om att de inte får se porr i cellerna, då tystnar det nog...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

zimme
Inlägg: 33
Blev medlem: 2/4 2007 14:25
Ort: Lappland

Inlägg av zimme » 10/1 2008 12:27

Glock 18C skrev:Amerikanska fängelser är ju också slapphänta institutioner. Gräv ett hål i marken, bygg en underjordisk superanstalt där man slänger ner de värsta brottslingarna med en sprängkapsel runt halsen. Går de för nära utgångarna eller varandra så pang! Ungefär som i filmen The Fortress fast utan svagheterna. Sen kan man ju knäppa av ett par laddningar när det börjar bli protester om att de inte får se porr i cellerna, då tystnar det nog...
:lol: Skulle iofs vara en bra lösning, kan hålla med om att vissa brott har för låga straff, spec rattfylla. Men problemet är att om någon har kastat en sten i huvvet på ambulanspersonalen är att oavsett om buset får en femma i böter eller ett nackskott så har ambulanspersonalen ändå ont i huvudet p.g.a stenen,
så ett hårt straff hjälper inte när skadan redan har skett. Enda sättet att få någon förbättring är att få folk att låta bli att trakassera ambulanspersonalen.

Jepz00r
Inlägg: 42
Blev medlem: 15/3 2007 14:33

Inlägg av Jepz00r » 11/1 2008 17:15

Glock 18C skrev:Amerikanska fängelser är ju också slapphänta institutioner. Gräv ett hål i marken, bygg en underjordisk superanstalt där man slänger ner de värsta brottslingarna med en sprängkapsel runt halsen. Går de för nära utgångarna eller varandra så pang! Ungefär som i filmen The Fortress fast utan svagheterna. Sen kan man ju knäppa av ett par laddningar när det börjar bli protester om att de inte får se porr i cellerna, då tystnar det nog...
Det låter på dig(insidor) som du aldrig stött på en person med kriminell bakgrund som har efter avtjänat straff anpassat sig till samhället, hittat balans i tillvaron. Tråkig syn du har på människor som begår misstag. Jag menar, alla glider ju inte igenom livet utan att fastna lite då och då, kanske spec inte under sina yngre levnadsår.

Att dra de människor som hamnat på fel sida om lagen över samma kam och dessutom vilja spänga dem i bitar tycker jag låter lite ogenomtänkt.

Personligen tror jag på kriminalVÅRD, där snackar vi daltande iofs. Men med tanke på hur trasiga(själsligt) antagligen alla av dessa människor är tror jag det är vad som behövs.. Någon som stöttar och hjälper och framför allt någon som finns där efter fängelsevistelsen. Lägg pengarna på dessa individer istället för högre murar och desperatare försök att isolera oss från människor som inte passar in.

Skriv svar