C-uppsatser

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

klerty

C-uppsatser

Inlägg av klerty » 24/11 2006 9:15

Jag håller ju st på med min C-uppsats och tanen slog mig att det borde finnas en del som skrivit sådana här.

Vad har ni skrivit om?

och vad tyckte ni om att skriva C-uppsats?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 24/11 2006 14:09

Den enda "aha upplevelsen" jag haft under sskutbildningen var när jag börade på min c-uppsats, jag upptäckte då att det var den som var målet med hela vår utbildning. Alla andra kursen vi läst har på något sätt haft en del av uppsatsskrivandet i sig. Ganska trist!

klerty

Inlägg av klerty » 24/11 2006 15:43

Vad skrev du om JOCKE?

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 24/11 2006 15:49

Tanken var att vi skulle skriva om något med prehospital anknytning eftersom vi tre som skrev alla jobbar på ambulansen, men icke! Vi blev mer eller mindre inledda på ett spår... stroke! Så det blev att belysa omvårdnadsåtgärder vid dysfagi efter en stroke.

klerty

Inlägg av klerty » 25/11 2006 10:21

Fast C-uppsatsen skall väl utgå från allmänsjuksköterskans yrkesroll och vad man kan tänkas stöta på? så är det iaf för oss.

magill
Inlägg: 265
Blev medlem: 11/9 2005 20:38
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av magill » 25/11 2006 13:19

Lite off topic: Det är ju så många som efterlyser hjälp till diverse uppsatser och arbeten, men hur har det gått? Det vore intressant att få läsa dem! Det kanske går att ordna en funktion där man kan ladda upp dokument? Eller så länkar författaren till sin uppsats..

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/11 2006 15:26

klerty: Vi har inga begränsningar, huvudsaken sägs vara att vi hittar ett område som intresserar oss och som helst är så outforskat som möjligt, samtidigt som vi helst skall jobba två och två med en litteraturstudie.
Fick faktiskt häromdagen en rekommendation att skriva något angående katastrofmedicin, fast åandra sidan så var ju den läraren inte en av de som kan förväntas handleda, dess hade antagligen satt i halsen om de hört! :roll:

klerty

Inlägg av klerty » 25/11 2006 18:02

I Karlstad finns det mycket klara krav som skall upfyllas, den ska handla om allmänsjuksköterskan och får inte ens angränsa vubbade sköterskor. Allt är väldigt kontrollerat och strikt, till vansinne ibland kan man tycka eftersom alla tentatorer trycker på olika saker.

ComaGlove
Inlägg: 73
Blev medlem: 16/3 2004 23:32
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av ComaGlove » 26/11 2006 22:28

Hej!

Jag och en kamrat skrev om: "patienters upplevelser av awareness under generell anestesi"

Hade få riktlinjer vad det gällde val av ämne...ska ha nåt med omvårdnad att göra såklart.:lol:

Jag tror att det spelar stor roll att man skriver om ett ämne som man tycker är intressant, då känns det inte alls jobbigt!

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 27/11 2006 16:56

Lipton skrev:klerty: Vi har inga begränsningar, huvudsaken sägs vara att vi hittar ett område som intresserar oss och som helst är så outforskat som möjligt, samtidigt som vi helst skall jobba två och två med en litteraturstudie.
Fick faktiskt häromdagen en rekommendation att skriva något angående katastrofmedicin, fast åandra sidan så var ju den läraren inte en av de som kan förväntas handleda, dess hade antagligen satt i halsen om de hört! :roll:
Jag vet inte vilken skola du läser/läst på men i Kristianstad är det krav att det skall handla om ämnet omvårdnad av den enkla anledningen att en skk har detta område som sin huvudsakliga arbetsuppgift.

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/11 2006 19:37

JOCKE: Jag trodde vi diskuterade möjliga ämnen för en C-uppsats i Omvårdnad och tyckte därför inte det var helt nödvändigt att påpeka detta.
Samtidigt vore det trevligt om du kunde definiera omvårdnad för mig så jag vet vilka ramar du tycker jag skall hålla mig inom när jag sätter igång med min uppsats. Personligen anser jag nämligen att man kan se saken från två håll; antingen är doktorn den som är chef för patientens medicinska behandling och sjuksköterskan den som hjälper doktorn, eller så är det sjuksköterskan som är chef för patientens omvårdnad och doktorn således den som hjälper till.

Jag antar att du inte tycker katastrofmedicin är ett lämpligt område att skriva en omvårdnadsuppsats inom? Varför inte undrar jag? Sjuksköterskans arbetsuppgifter är ju omvårdnad och sjuksköterskor jobbar emellanåt med katastrofsjukvård, således finns det omvårnad även här.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 27/11 2006 19:54

Det va värst vad du ska ta i hela tiden... Jag har inte sagt att du inte bör/får skriva om katastrofmedicin. Jag bara delade med mig av mina erfarenheter från när jag själv ville skriva om prehospital vård men fick nej. Allt patientarbete innebär en viss form av omvårdnad. Jag bryr mig inte det minsta om du så skriver om pettson och findus! Jag kan bara säga att vi fick INTE skriva om något inom prehospital vård för att det ansågs inte vara lämpligt. Får ni skriva om katastrofmedicin så kör hårt!! ta chansen, det är bättre att skriva om ett ämne som man brinner för än att göra som vi, kompromissa och ta det som verkade minst tråkigt.

AuF

Inlägg av AuF » 27/11 2006 21:16

Anledningen till att vi här på Linköping Uni fick riktlinjerna på att inte skriva om prehospital vård var för att det idag är /elller iaf borde vara en vubbad ssk arbetsområde. Sedan är det väl som sakt upp till vilken handledare du har att sätta gränser. Men du kan ju fortfarande skriva om det akuta omhändertagandet av patienter och rikta in dig på HIA eller akuten. Omvårdnad är ju lika självklart och viktigt på en akutmottagning eller HIA som på ett äldreboende. Bara att den innehåller olika delar.

Lycka till.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 28/11 2006 7:37

Ta med hela vårdkedjan från sos till ambulans till akuten, till avdelning, och belys något omvårdnadsrelaterat utifrån dessa olika instansers sätt att arbeta. Känner en som gjorde det och fick ihop en (enligt kursansvarig) mästerlig uppsats.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 28/11 2006 9:33

aceofspades skrev:Ta med hela vårdkedjan från sos till ambulans till akuten, till avdelning, och belys något omvårdnadsrelaterat utifrån dessa olika instansers sätt att arbeta. Känner en som gjorde det och fick ihop en (enligt kursansvarig) mästerlig uppsats.
Och det är kalasbra eftersom man kan motivera praktik på både SOS/ambulans/akutmottagning/vårdavdelning också =)

Skriv svar