C-Körkort för Ambulanskörning
Moderator: Wernvik
Kan helt klart hålla med i sak men lagen är skriven så att ska man framföra lastbil så ska man ha C-kort. Antingen köper arbetsgivaren inte in fordon som är klassade som lastbilar eller så kräver man C-kort. Detta gäller alla andra yrkeskategorier (som inte kör utryckningskörning) så varför ska det inte gälla oss.....
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Underbart att höra, nu är det dags för arbetgivarna att "skaffa" lite pengar för förarutbildning, precis som man skaffat pengar för ssk-utbildning. (och jag menar också pengar till vubb-utbildning) Vi måste prioritera detta!
Ge dem några år att se till att alla förare som behöver det, har C-behörighet och utryckningförarkort!
-ska det vara så svårt att förstå? vilka pratar ni med? Pratar vi till döva öron?
/Kalle
Ge dem några år att se till att alla förare som behöver det, har C-behörighet och utryckningförarkort!
-ska det vara så svårt att förstå? vilka pratar ni med? Pratar vi till döva öron?
/Kalle
En ting som er dumt med det norske systemet er at det eneste kravet til bilen man kjører opp med er at den skal gjøre 100 km/t. Ideellt sett burde det vært krav om at man skulle kjøre opp med den bilen man skal bruke i tjenesten, spesielt siden de samme kravene gjelder for brannvesenet som gjerne har 10 tonns fordon...
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Framtidsmål: En buss är ett fordon som transporterar mer än 8 passagerare. Och om så är fallet krävs busskort. Vilket alltså är lite samma paradox som det faktum att en vanlig pickup med totalvikt över 3,5 ton kräver C-kort. Pickupföraren behöver ju veta lika lite om pneumatiska bromssystem som en taxiförare som kör en Transit med 11 passagerarplatser (och nej jag är inte säker på om det finns sådana fordon) behöver veta om pneumatiska dörrstängare.
[quote="Niklas Karlsson"]Maul: Är det inte det ett orimligt krav?[/quote]
Nej det är det inte arbetsgivaren ska ju kvalitetssäkra sina anställda och även vidareutb så att man kan utföra sitt arbete på ett tillfredställande sätt.
Men är man ny så får man nog stå med mössan i handen och betala själv.
(om man inte är en SSK med VUB som det är akut brist på)
Nej det är det inte arbetsgivaren ska ju kvalitetssäkra sina anställda och även vidareutb så att man kan utföra sitt arbete på ett tillfredställande sätt.
Men är man ny så får man nog stå med mössan i handen och betala själv.
(om man inte är en SSK med VUB som det är akut brist på)
Niklas K: Tycker inte det är orimligt. Det som är dyrt med ett C-kort är ju att övningsköra. Teroin borde ju en akademiker klara utan att läsa på körskola och därmed behöver arbetsgivaren bara en lastbil och någon som redan har C-kort som kan ställa upp som handledare. På SMO kör man väl med sina lärare gissar jag, därför har de möjlighet att få körkortet.
Att låta de anställda gå på trafikskola däremot är nog ganska orimligt.
Att låta de anställda gå på trafikskola däremot är nog ganska orimligt.
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Ok..
Mitt argument är att arbetsgivaren borde anställa personal som är behöriga. Alltså bla för att köra bilarna. Har man problem med det så får man köpa småbilar istället.
För varje anställd som det skall betalas C kort för så minskar risken till bättre löneförhöjningar. Det finns inte tillräckligt me pengar. Utbildar arbetsgivaren 12 stcken så är det en heltidstjänst udner ett år.
Min bestämda uppfattnig är att man själv har ansvaret för att klara sina arbetsuppgifter och vara behörig när man söker en tjänst. Sedan skaarbetsgivaren göra sitt bästa för att så månhga som möjligt ska kunnavara behöriga. Bla genom att inte köpa storbilar.
Mitt argument är att arbetsgivaren borde anställa personal som är behöriga. Alltså bla för att köra bilarna. Har man problem med det så får man köpa småbilar istället.
För varje anställd som det skall betalas C kort för så minskar risken till bättre löneförhöjningar. Det finns inte tillräckligt me pengar. Utbildar arbetsgivaren 12 stcken så är det en heltidstjänst udner ett år.
Min bestämda uppfattnig är att man själv har ansvaret för att klara sina arbetsuppgifter och vara behörig när man söker en tjänst. Sedan skaarbetsgivaren göra sitt bästa för att så månhga som möjligt ska kunnavara behöriga. Bla genom att inte köpa storbilar.