Hur skulle det ändra människors inställning till nya anställdas körkunskaper? Hur mycket en person faktiskt tillgodogjort sig av den körutbildning som ges under utbildningen kan säkerligen variera kraftigt. Det finns nya förare som är riktigt duktiga på att köra redan från start, och förare som framför fordonen som stolpskott - även fast de har gått genom exakt samma utbildning och innehar samma "kompetensbevis". I min mening handlar det om en individuell bedömning av varje enskild människas kunskaper.AuF skrev:Hmm, löser man inte detta lätt genom att lägga in ett kompetansebevis för prio 1 i läroplanen både i amb.vubben och amb.sjv utbildningen. Uddevalla är väl redan där med sin 40v ?
Körning för ny personal
Moderator: Wernvik
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Hur tycker du att vi ska göra? På något sätt måste vi ha ett system där den anställde ges tillräckligt goda kunskaper för att träna på riktigt..
Man kan ju inte börja sin anställning med 3 års utryckningserfarnehet? Alla har vi vart nybörjare.. Jag tycker inte om att köra bil och gör det därför inte speciellt bra heller.
Därför tycker jag systemet vi har idag med ssk som vårdar och usk som kör är bra. Då kan man koncentrera sig på det man är bra på..
Man kan ju inte börja sin anställning med 3 års utryckningserfarnehet? Alla har vi vart nybörjare.. Jag tycker inte om att köra bil och gör det därför inte speciellt bra heller.
Därför tycker jag systemet vi har idag med ssk som vårdar och usk som kör är bra. Då kan man koncentrera sig på det man är bra på..
Givetvis! Det borde finnas en fullgod utbildning som arbetsgivarna, och de anställda, kan ha förtroende för! Om detta saknas idag så är det givetvis ett stort problem. Det verkar ju te sig som ett moment 22 i verksamheten idag. Håller med om att specialiseringen är bra. Problemet verkar dock vara för nyutexaminerade att komma igång med själva körningen? Man kanske skulle låta varje station ha en föraransvarig, som varje ny person (eller ifall klagomål jämtemot en person föreligger) måste "köra upp för", som sedan kan lägga upp en lämplig plan för hur man ska bli en fullgod förare? På det sättet får man ju en individuell anpassning, och samtidigt koll på individernas reella kompetens - inte vad det står på pappret!Niklas Karlsson skrev:Hur tycker du att vi ska göra? På något sätt måste vi ha ett system där den anställde ges tillräckligt goda kunskaper för att träna på riktigt..
Man kan ju inte börja sin anställning med 3 års utryckningserfarnehet? Alla har vi vart nybörjare.. Jag tycker inte om att köra bil och gör det därför inte speciellt bra heller.
Därför tycker jag systemet vi har idag med ssk som vårdar och usk som kör är bra. Då kan man koncentrera sig på det man är bra på..
Lipton: Du har helt rätt. Jag antar att jag lever i en utopi. Men i min i lilla perfekta värld är all ambulanspersonal behörig att ge läkemedel. Dessutom kör de bil som gudar.
Sanningen är den att vi alla faktiskt är barn i början. Alla som kör sin första etta har ju aldrig kört en etta förut.
Man måste börja nånstans.
I fallet som beskrivits ovan får man ju helt enkelt välja. Ska man låta ambsjv sitta i hytten där han inte gör särskilt mycket nytta, eller ska man sätta honom bakom ratten? Det beror väl även lite på patientens tillstånd också??
Sanningen är den att vi alla faktiskt är barn i början. Alla som kör sin första etta har ju aldrig kört en etta förut.
Man måste börja nånstans.
I fallet som beskrivits ovan får man ju helt enkelt välja. Ska man låta ambsjv sitta i hytten där han inte gör särskilt mycket nytta, eller ska man sätta honom bakom ratten? Det beror väl även lite på patientens tillstånd också??
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 14/7 2004 13:49
Zajben och niklas: Vi har redan det system som ni talar om. Jag är förvånad över att det skiljer så mycket mellan landstingens körutbildningar och krav.
Så här ser upplägget ut i vårt landsting.
Länsgemensam intern körutbildning
Egna körinstruktörer på respektive ambulansstation.
Uppkörning flera gånger för olika instruktörer, teoretisk skrivning med 100% rätt rätt som krav.
Instruktörer bedömer personens lämplighet att börja köra prio1 efter kursen.
Efter kursen får man inte automatiskt börja köra prio1, utan man får först skaffa sig rejäl körvana under några månader, för att sedan, när instruktören är nöjd, börja köra prio1.
Är man borta från aktiv tjänst för länge mister man sin körbehörighet.
Årliga repetitioner med högfartsträning och halkkörning.
Utbildningen får alla fast anställda och efterhand långtidsvikarier.
Kortidsvikarier får en enklare variant med kartläsning och körteknik och körgårdar bl.a, dock utan själva prio1-delen.
Tobbe
Så här ser upplägget ut i vårt landsting.
Länsgemensam intern körutbildning
Egna körinstruktörer på respektive ambulansstation.
Uppkörning flera gånger för olika instruktörer, teoretisk skrivning med 100% rätt rätt som krav.
Instruktörer bedömer personens lämplighet att börja köra prio1 efter kursen.
Efter kursen får man inte automatiskt börja köra prio1, utan man får först skaffa sig rejäl körvana under några månader, för att sedan, när instruktören är nöjd, börja köra prio1.
Är man borta från aktiv tjänst för länge mister man sin körbehörighet.
Årliga repetitioner med högfartsträning och halkkörning.
Utbildningen får alla fast anställda och efterhand långtidsvikarier.
Kortidsvikarier får en enklare variant med kartläsning och körteknik och körgårdar bl.a, dock utan själva prio1-delen.
Tobbe
Jag har just varit på körutb. för Falck i Sthlm. Efter avklarad vecka med 100% G på körgård + en massa andra övningar så ska vi åka en "larmdag" med körinstruktör. Då kör man bara larm ut till pat. och sedan sitter man bak in till sjkuhus.
Det finns ett aber med det och det är att när man är två ssk. i bilen så har den ena nyare syrran ingen erfarenhet av att köra larm IN med kanske obätltad vårdare och pat.
Det finns ett aber med det och det är att när man är två ssk. i bilen så har den ena nyare syrran ingen erfarenhet av att köra larm IN med kanske obätltad vårdare och pat.
Obältad vårdare och pat säger du! Jag vet inte var du jobbar eller vad ni har för regler men här nere i söder ska man som vårdare alltid ha bälte och patienterna ska vara fastspända med 4-punktsbälten på båren. Det problem du beskriver ser jag som en sak för stationschef el. motsvarande att se till att det inte blir så, att två helt nya kör ihop. Vi har haft detta bekymret här nere i sommar. Det har varit kris med personal och man har tagit in mycket nytt folk. I fjol var det problem med att få in syrror, i år har det varit amb-sjv. Det slutade med att man tog in ett antal helt gröna amb-sjv och sa helt enkelt att de fick köra larm från dag 1. Är det fler som har upplevt detta?johnjohn skrev:Jag har just varit på körutb. för Falck i Sthlm. Efter avklarad vecka med 100% G på körgård + en massa andra övningar så ska vi åka en "larmdag" med körinstruktör. Då kör man bara larm ut till pat. och sedan sitter man bak in till sjkuhus.
Det finns ett aber med det och det är att när man är två ssk. i bilen så har den ena nyare syrran ingen erfarenhet av att köra larm IN med kanske obätltad vårdare och pat.
Jag skulle inte vilja bli sjuk i Ert län. Nästan så Ni borde anmäla Er själva. Sååååå dåligt!Novisen skrev:So what! Vi kom fram på ett säkert sätt.
Polis blir man alltid omkörd av. Dom spar inte på krutet. Om dom nu får larmen i tid d.v.s. Räddningstjänsten hoppas jag inte kör om med sina lastbilar. Visst borde det förloras lika mycket tid om man kör 140 km och hamnar bakom en långtradare som om man kört 120 km.
Om man tar en allmän policy om att man inte kör snabbare än 30 km/h över tillåten hastighetsbestämmelse men att man har möjlighet, (om man kan motivera det enligt vissa fastställda kriterier) att överträda hastighetsbestämmelserna ännu mer. Jag hoppas och tror att den allmänna effekten av ett sådant beslut kan bli att man sänker hastigheterna över lag.
Exempel på kriterier då man får bryta hastighetspolicyn
Luftstopp eller andningsstopp
Hjärtstopp under 70 år
Nu är en ny trafiksäkerhetspolicyn antagen hos oss och max 30km över gällande hastighet gäller som gräns. Den som kör måste kunna motivera hastighetsöverträdelser om så sker. Förhoppningen är att hastigheterna sänks överlag vilket även du Jonsered måste tycka är bra!!!!!!jonsered skrev:Jag skulle inte vilja bli sjuk i Ert län. Nästan så Ni borde anmäla Er själva. Sååååå dåligt!Novisen skrev:So what! Vi kom fram på ett säkert sätt.
Polis blir man alltid omkörd av. Dom spar inte på krutet. Om dom nu får larmen i tid d.v.s. Räddningstjänsten hoppas jag inte kör om med sina lastbilar. Visst borde det förloras lika mycket tid om man kör 140 km och hamnar bakom en långtradare som om man kört 120 km.
Om man tar en allmän policy om att man inte kör snabbare än 30 km/h över tillåten hastighetsbestämmelse men att man har möjlighet, (om man kan motivera det enligt vissa fastställda kriterier) att överträda hastighetsbestämmelserna ännu mer. Jag hoppas och tror att den allmänna effekten av ett sådant beslut kan bli att man sänker hastigheterna över lag.
Exempel på kriterier då man får bryta hastighetspolicyn
Luftstopp eller andningsstopp
Hjärtstopp under 70 år
Novisen//